Veerkracht

[Voorwoord]

Al meer dan een jaar zijn wij in de ban van de coronacrisis. Wat mij positief blijft verrassen, is hoe veerkrachtig veel mensen bij de TU Delft daar elk op hun eigen manier mee omgaan. Onze onderzoekers putten vaak kracht uit het voortzetten van hun werk, ook onder lastige omstandigheden. Mensen zoals professor Neelke Doorn, die onderzoekt hoe we ons deltasysteem flexibel kunnen maken, of Alexandru Stefanov die ons elektriciteitsnet weerbaar wil maken tegen cyberaanvallen.

Ze werken aan resilience, en dan vooral gericht op de postcoronatoekomst, waar we zoetjesaan naar durven uit te kijken.

Voor velen is dat echter nog te ver weg. Het duurt nu al zo lang. Aan wie kun je je spiegelen als je mentale weerbaarheid tot het nulpunt is gedaald? Laten we dus niet alleen maar aandacht hebben voor de ‘helden’ van deze periode. “Voor veerkracht moet ruimte zijn”, verwoordt Fares al Hasan het. Met zijn hoofd vol oorlog kon hij zich maar moeilijk op zijn studie richten toen hij vanuit Syrië naar Wageningen kwam. Leven we hier in vrede, toch maak ik me veel zorgen om onze studenten. Wij merken dat zij steeds meer gebukt gaan onder het gebrek aan ontmoetingen. De rek is eruit.

Ook alumna Patricia Parlevliet weet dat. Als mentor en businesscoach biedt zij studenten juist in deze tijd een luisterend oor. Intussen maken wij ons met onze VSNU-collega’s hard voor meer fysiek onderwijs, zo snel als dat kan. Ook testen we op de campus op welke manier dat veilig kan.

Als het dan straks allemaal voorbij is, kunnen we ons buigen over de suggestie van alumnus Tonie Mudde, die pleit voor een extra aantekening op de bul van coronastudenten, in de trant van: ‘extreme volhouder, toonde enorme veerkracht, overleefde de lockdown van 2020-2021’. Ik kijk er nu al naar uit.

Prof.dr.ir. Tim van der Hagen,
Rector Magnificus TU Delft