Modulehuizen op zonne-energie

Leegstaande kantoren omvormen tot duurzame woningen op zonne-energie. Met dit doel doet het Delftse dreamteam Modular Office Renovation deze zomer mee aan de Solar Decathlon Europe.

“Laten we onze gebouwde omgeving opnieuw great maken”, grapte Siem van Sluijs bij zijn presentatie. Hij en zijn medestudenten van het dreamteam Modular Office Renovation (MOR) reizen in juli naar Szentendre, Hongarije, om deel te nemen aan de 2019 Solar Decathlon Europe. Daar bouwen studententeams van 16 universiteiten van over de hele wereld in tien dagen tijd volledig functionerende huizen op zonne-energie.

Dit jaar is het thema renovatie. Het MOR-team ontwierp vier modules waarmee leegstaande kantoorgebouwen om te vormen zijn tot woningen, namelijk een wandmodule, gevelmodule, keuken/badkamermodule en een slaap/werkstationmodule. Ze zijn onderling uitwisselbaar om zoveel mogelijk te voldoen aan de woonwensen van bewoners. Ze kunnen worden gekoppeld en kleine of grote woningen vormen. Ook kunnen ze eenvoudig worden verplaatst naar een ander gebouw.

De modules zijn onderling uitwisselbaar zodat ze voldoen aan de wensen van de bewoners. (Beeld: MOR-team)

Het ontwerp streeft naar 'netto positiviteit': het gebouw produceert meer dan het gebruikt. Dit kan door middel van zonnepanelen, het filteren van de buitenlucht met vegetatie, regenwater verzamelen voor waterplanten en het verbouwen van voedsel. Dit past bij de doelstelling van de Nederlandse overheid om tegen 2050 een circulaire economie te worden.

Het prototype is een middelgroot huis. Betonnen blaken steken aan de bovenkant en zijkant uit om te laten zien dat het huis deel uitmaakt van een groter gebouw. (Beeld: MOR-team)

Om de haalbaarheid van het concept te berekenen, gebruikt het team de Marconi-torens in Rotterdam als case study. Net als andere kantoorgebouwen hebben deze torens een vaste betonnen structuur met een open plattegrond die geschikt is voor modules.

In de komende maanden zal het team in The Green Village op de campus werken aan hun prototype. Ze zijn nog op zoek naar sponsors.

Een huis bouwen in tien dagen klinkt ambitieus, zeker omdat de studenten geen bouwervaring hebben. “We zijn ervan overtuigd dat we het kunnen halen”, zegt studententeamleider Francesco Longo. “In juli zal blijken of het genoeg is om onze kantoren weer echt geweldig te maken.”

Zo zouden de Marconi-torens in Rotterdam er na transformatie uit kunnen zien. (Beeld: MOR-team)