Na Delft: Gideon Goedhart

Adviseur bouwmanagement Gideon Goedhart wil dat de traditionele bouwsector uit zijn comfortzone stapt. Zijn rol als projectmanager bij museum Voorlinden in Wassenaar noemt hij zijn grote doorbraak.

Als kind speelde hij al graag in woningen in aanbouw. Het moge duidelijk zijn waar Goedharts affiniteit met de bouw vandaan komt. Hoewel hij twijfelde over luchtvaart- en ruimtevaarttechniek, koos hij voor bouwkunde omdat hij het leuk vond om dingen te creëren. “Net als bijna iedereen die bouwkunde gaat studeren, dacht ik architect te worden”, zegt hij. “Uiteindelijk had ik meer met de organisatorische kant van bouwprojecten.”

Hij studeerde af bij de vakgroep projectmanagement. Zijn thesis getiteld ‘Knowledge Sharing in Free Form Building Design’ gaat over het zodanig inrichten van het ontwerpproces dat de traditionele bouwsector uit zijn comfortzone stapt en anders durft te werken. Anders dan vooral rechttoe rechtaan bouwen, zonder krommingen.

Een van zijn case studies was van de architect Frank Gehry, bekend om zijn vrij vormgegeven gebouwen zoals het Guggenheim Museum in Bilbao. “Wat Gehry doet, is een stuk klei modelleren in de vorm die hij mooi vindt”, legt Goedhart uit. “Daarna scant hij het, bewerkt hij het digitale model en maakt hij er een gebouw van.”

Foto: Sam Rentmeester

Om dit op een originele manier tastbaar te maken, benaderde Goedhart stiekem toenmalig rector Jacob Fokkema met de vraag of hij diens hoofd mocht inscannen voor een 3D-print. Dat was in 2004 een unicum. Fokkema ging akkoord. Goedharts afstudeermentoren waren verbluft tijdens zijn afstudeerpresentatie.

Het vak leerde hij daarna pas echt kennen bij ingenieursbureau DHV, waar hij van 2005 tot 2012 als projectmanager werkte. Een van zijn projecten was de Koningin Máximakazerne op Schiphol. “Wij deden de directievoering en zagen er op toe dat de aannemer zijn werk goed deed. Ik vind het een must voor studenten dat zij zien hoe ontwerpprocessen voor aannemers uitpakken.”

Zijn rol als projectmanager en directievoerder bij de realisatie van Museum Voorlinden in Wassenaar noemt hij zijn persoonlijke doorbraak. Het ambitieuze project leerde hem buiten de gebaande paden te lopen. “Bij Voorlinden kreeg ik de kans mezelf te ontwikkelen met cursussen bij de Rotterdam School of Management en Nyenrode.” Want ondanks zijn brede basis aan de TU, die goed aansloot bij zijn praktijk, miste hij aandacht voor vaardigheden als leiderschap. Zijn bestuursjaar voor de Delftsche Studenten Bond compenseerde dat voor een groot deel.

‘Ik vind het een must voor studenten dat zij zien hoe ontwerpprocessen voor aannemers uitpakken’

In 2016 stapte hij over naar ingenieursbureau ABT. Daar geeft hij sturing aan grote, uitdagende projecten zoals een ondergrondse fietsenstalling met hoogbouw bij Den Haag CS en de herontwikkeling van het hoofdkantoor van een olie- en gasgigant. Zijn houvast is een quote van Virginia Rometty (algemeen directeur van IBM): “You have to feel comfortable with being uncomfortable; if you’re not uncomfortable you don’t learn.”