Nieuw leven in de bloemkoolwijk

De stad verbinden met de universiteit. Dat was een van de doelen van een studentenproject in de Delftse wijk Tanthof.

Het Delftse Tanthof is een zogeheten bloemkoolwijk. Dit is een wijk met kronkelende straten in een doolhofstructuur en veel laagbouw, legt universitair hoofddocent stadsontwerp Frank van der Hoeven uit.
Bloemkoolwijken waren in de jaren 70 een reactie op wijken met onpersoonlijke flatgebouwen in een rechthoekig grid, zoals de naburige wijken Voorhof en Buitenhof. Ze moesten daarom knusser zijn met groene woonerven vol spelende kinderen.

Tanthof scoorde volgens Van der Hoeven altijd bovengemiddeld op bewonerstevredenheid, maar de cijfers dalen. De gemeente vindt het daarom tijd voor verbetering.

Hieraan kleven uitdagingen:

• Tanthof is afgezonderd van de rest van Delft door de Kruithuisweg en gesplitst in een westelijk en oostelijk deel.
  • In beide delen verdwijnt een school door afnemende aantallen kinderen.
  • De doorstroming in de wijk stokt: kinderen zijn de deur uit, ouders hebben hun huis afbetaald en vinden nieuwe woningen elders te duur.
  • De woonerven zijn veranderd in parkeerplaatsen.
  • Delft moet 15 duizend nieuwe woningen bouwen verspreid over de stad.

Werk aan de winkel voor stedelijk ontwerpers, die bloemkoolwijken vaak typeren als ‘nieuwe truttigheid’. Ten onrechte, vindt Van der Hoeven, net als Anna Myllymäki.  Zij is een van de 75 studenten die afgelopen herfst de wijk introkken om met ideeën te komen.

Myllymäki keek naar de veiligheid in de wijk. “Op sommige plekken zijn veel inbraken en vandalisme. Misschien ervaren mensen hun buurt niet meer als thuis.” Ze combineerde dat met klimaatadaptatie: meer wateroppervlak voor de opvang van zware regenval. Bestaande sloten en een overmaat aan grasveldjes vormde ze om naar water zodat Tanthof ging bestaan uit kleine eilandjes. “Zo is duidelijker wat jouw gebied, jouw territorium, is.”

Student Rebecca Smink tekende kleine woningen met groene daken, die voor meer diversiteit moeten zorgen in de wijk. (Beeld: Rebecca Smink)

Voor de vrijkomende schoollocatie in Tanthof-oost ontwikkelde studente Rebecca Smink een plan voor kleine woningen met groene daken die water opvangen en voor verkoeling zorgen. Zo ontstaat er meer diversiteit in typen woningen, bijvoorbeeld voor mensen met afbetaalde eengezinswoningen. Jian Yuan ontwikkelde een algoritme dat looproutes verbetert en ontwierp miniparkjes met lange banken als moderne variant van het woonerf.De gemeente heeft de tientallen plannen tentoongesteld. “Docenten selecteerden die op goede ideeën, niet op cijfers”, zegt Van der Hoeven. Zo helpt de stad docenten anders te kijken en helpt de universiteit de stad met goede ideeën.