Nooit meer vast op de A4

Het is een taxiservice door de lucht. Een privéjet, maar dan goedkoper én volledig elektrisch. Lilium is een Duitse start-up die 's werelds eerste volledig elektrische vertical take-off and landing jet (VTOL) bouwt en ontwikkelt.

Volgens flight test engineer en TU-alumnus Wouter Plaetinck (Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek) kan de VTOL-jet een toevoeging zijn aan de huidige transportmiddelen. Vergeet de dagelijkse file op de A4 tussen Amsterdam en Delft: met de Lilium-jet doe je er maar vijftien minuten over. “En omdat VTOL's slechts een klein landingsplatform nodig hebben, is een point-to-point-netwerk mogelijk, waardoor je geen tijd kwijt bent aan reizen tussen je eindbestemming en tussenliggende transporthubs”, zegt de alumnus.

Reizen met deze ‘vliegende Uber’ is niet alleen spannend, maar ook duurzaam. De jet is volledig elektrisch en produceert geen uitstoot. En dankzij stille motoren en een beperkte hoeveelheid benodigde infrastructuur is het volgens Plaetinck “de manier van reizen in de toekomst”.

• Actieradius: 300 kilometer
  • Snelheid: 300 kilometer per uur
  • Volledig elektrisch
  • On-demand (bestel je taxi via een app)