Betrouwbaar internet

Blockchain, de technologie achter cryptomunt bitcoin, belooft financiële zaken af te handelen zonder tussenkomst van banken. Ook zou deze technologie onze privacy kunnen waarborgen. De TU doet hier onderzoek naar.

Het internet begon ooit als een vrijplaats maar is inmiddels gekaapt door bedrijven als Amazon, Facebook en Google. Deze internetgiganten verhandelen onze data en kunnen een ontwrichtende werking hebben op democratieën.

Eerder dit jaar ontvingen onderzoekers van het Delftse blockchain lab en collega’s van de Erasmus Universiteit Rotterdam en de UvA 3,3 miljoen euro om onderzoek te doen naar een nieuw soort internet: het internet of trust.

Het doel is om een systeem te ontwerpen dat allerlei transacties betrouwbaar en conform Europese wetgeving opslaat in een blockchain, een decentrale database, door inzichten uit de informatica, economie en rechten te combineren. Vijftigduizend internetgebruikers moeten testen of het systeem betrouwbaar en toekomstbestendig is.

Projectleider Johan Pouwelse legt uit: “Internetgiganten als Amazon, eBay en Google zijn in essentie handelaars in vertrouwen. We gaan naar Amazon en eBay als vertrouwde tussenpersoon, en naar Google voor relevante websites. Zij registreren vertrouwensgegevens ieder apart op hun eigen servers. Onze ambitie is om deze door de Verenigde Staten gedomineerde centrale servers te vervangen door een open source-alternatief, een schaalbare en betrouwbare manier om vertrouwen en reputatie bij te houden.”

Naast de drie universiteiten participeert ook de Rijksdienst voor Identiteitsgegevens (RvIG) in het project. Een zijspoor waar de RvIG aan meewerkt, is de ontwikkeling van een soort elektronische identiteitskaart gebaseerd op blockchain, waarmee burgers meer controle krijgen over hun persoonlijke gegevens. Het idee is dat je met een app kunt aantonen wie je bent en slechts die informatie prijsgeeft die noodzakelijk is in bepaalde situaties. Als je bijvoorbeeld bij de kassa in de supermarkt moet aantonen dat je meerderjarig bent om een fles wijn af te rekenen, kun je met de app je leeftijd aantonen zonder je geboortedatum prijs te hoeven geven.

Ook in de digitale wereld moet het elektronische paspoort uitkomst bieden. Nu nog maken veel online platforms gebruik van bijvoorbeeld Facebook of Twitter om in te loggen. Met een eigen digitaal stempel zou dat verleden tijd kunnen zijn.