Een ‘kabouterboek’ over de toekomst

Een architect die een bedrijf opricht met een historicus. Geen voor de hand liggende combinatie, maar TU-alumnus en futuroloog Edwin Gardner van Studio Monnik koos ervoor. “Je kunt niet nadenken over de toekomst zonder twee keer zo ver in het verleden te kijken.”

Samen met historicus Christiaan Fruneaux (UvA) ontwerpt Gardner toekomstscenario’s, die ze vervolgens uitwerken tot in de kleinste details. Voor opdrachtgevers, maar ook uit eigen beweging. Zo bedachten ze voor de PO-raad en VO-raad Bloom, een fictieve onderwijs-start-up die opereert in een tijd waarin klaslokalen passé zijn en leerlingen geïndividualiseerde adaptieve onderwijsprogramma’s volgen.

Gardner nodigde onderwijskopstukken uit, presenteerde zich als ceo van Bloom, deelde merchandise uit en toonde een gelikte promotievideo. “Onderwijsbestuurders weten dat digitale mogelijkheden de toekomst van onderwijs vormgeven, maar vaak blijft praten erover hangen in abstracties. Bloom maakte het urgent. Opeens bogen ze zich over de vraag of ze data zouden onderbrengen bij een open source-platform of een commerciële partij als Apple. En dat is belangrijk. Als je niet nadenkt over de toekomst overkómt het je.”

Als je niet nadenkt over de toekomst overkómt het je

Volgend jaar rondt Studio Monnik een eigen project af: ‘Alles komt goed’. Het wordt een boek waarin toekomstscenario’s over Amsterdam in 2089 zijn uitgewerkt in anekdotes en door illustrator Jan Cleijne getekende stadsgezichten. “Het is impressionistisch zoals in de kabouterboeken van Rien Poortvliet”, vertelt Gardner. In ‘De Poreuze Stad’ (zie afbeelding) leven mens en natuur op gelijke voet. “De biosfeer is een volwaardige gebruiker van de stad.” Op de prent staan onder meer een daklandschap en een stadsherder. Architectuur speelt een nieuwe rol. “We hebben gedacht in de richting van biomimicry. Geen kale bouwwerken van steen, glas en staal, maar een gebouw als groeisysteem voor ecologische niches met bijvoorbeeld gevelbeken die regenwater herverdelen in plaats van regenpijpen die het afvoeren naar het riool.” Het boek komt volgend voorjaar uit bij Concerto Books.

Amsterdam in 2089 als een poreuze stad. De stadsherder loopt met zijn schapen over de brug naar de volgende daksteppe.