Voorwoord Wereldverbeteraars

Het is niet altijd makkelijk over de toekomst te denken als het heden zoveel uitdagingen kent. Toch moeten we dat nu juist wel doen: als een vergrootglas heeft de huidige crisis de mankementen van de samenleving blootgelegd. We kunnen en willen dus niet terug naar hoe het was, maar moeten toe naar een betere samenleving en een duurzamere toekomst.

Hoe zal die eruit gaan zien? Gelukkig hebben we genoeg wereldhervormers in ons midden die dromen van én werken aan de wereld in 2050 en verder. Duurzamer vliegen, waaraan het revolutionaire en duurzame ontwerp van de Flying V bijdraagt, een energievoorziening zonder CO₂-uitstoot, met behulp van schone en veilige thoriumreactoren en een veilig beheer van onze gegevens en transacties dankzij blockchain-technologie.

Maar oplossingen als duurzaam vliegen zijn zeker niet genoeg om de gevolgen van klimaatsverandering te beperken, we moeten drastischere stappen nemen. Een Noordzeedam die Europa zou kunnen beschermen tegen zeespiegelstijging klinkt als de ultieme ingenieursdroom, maar niet iedereen is overtuigd van de wenselijkheid of haalbaarheid. Nog een stap verder gaat climate engineering: technieken waarmee de mens actief kan ingrijpen in het klimaat. Professor Herman Russchenberg gaat in op de mogelijkheden en risico’s.

En hoe kijken onze alumni naar de toekomst? Christiaan Fruneaux en Edwin Gardner bestuderen het verleden en verbinden dat aan hedendaagse trends om te komen tot scenario’s voor onze steden in het jaar 2100. Nadine Bongaerts ontdekte in Delft de synthetische biologie als technologie om vervuilende processen te vervangen door een biologisch alternatief. Ook een mooie doorkijk van verleden naar toekomst leest u in de nieuwe serie ‘Allemaal Familie’, waarin meerdere generaties TU-studenten aan het woord komen.

Ten slotte was er ook nog ouderwets goed nieuws de afgelopen maanden: hoogleraar moleculaire biofysica Nynke Dekker ontving de Spinozapremie, de hoogste onderscheiding in de Nederlandse wetenschap.

Prof.dr.ir. Tim van der Hagen,
Rector Magnificus TU Delft