News and agenda

14 oktober 2019

Onderzoekers van de TU Delft ontwerpen nieuw materiaal met alleen kunstmatige intelligentie

Onderzoekers van de TU Delft hebben een nieuw materiaal ontwikkeld zonder enig experimenteel onderzoek te doen.

18 juli 2019

Drie Veni’s voor faculteit 3mE

De Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) heeft deze week aan twaalf Delftse wetenschappers de Veni-beurzen van maximaal 250.000 euro toegekend. Binnen de faculteit 3mE zijn er maar liefst drie laureaten: Miguel Bessa (Materials Science and Engineering), Mark van de Ruit (Biomechatronics & Human-Machine Control) en Giulia Giordano (Delft Center for Systems and Control).

18 juni 2019

Vera Popovich has been awarded a prestigious RSF Grant

Dr. Vera Popovich, assistant professor in the Department of Materials Science and Engineering (MSE) has been awarded a prestigious 1.7 million euro grant to design microstructures and tailor mechanical properties in 3D (powder bed) printed metal components.

17 april 2019

Corrosie is een kostbare scherpschutter

Corrosie kan onverwacht en hard toeslaan, met grote gevolgen voor kosten en veiligheid. Dat zegt prof. Arjan Mol.

11 april 2019

Eerste 3D-geprinte scheepsschroef in Guiness book of Records

De eerste 3D-geprinte scheepsschroef, de WAAMpeller, die mede gemaakt is door Constantinos Goulas, onderzoeker bij de afdeling Materials Science and Engineering, heeft een plek gekregen in het Guiness Book of Records 2019.

08 april 2019

Hoe bescherm je vliegtuigen tegen corrosie?

Peter Visser, PhD-kandidaat bij de afdeling Materials Science and Engineering, doet onderzoek naar een veilig en milieuvriendelijk alternatief voor de giftige chromaat houdende corrosie-inhibitoren in de vliegtuigindustrie. Deze week toonde hij de resultaten van zijn onderzoek in zijn proefschrift “Active corrosion protection of aerospace aluminium alloys by lithium-leaching coatings” , waarin hij laat zien dat lithium-zouten veelbelovende corrosie-inhibitoren zijn die mogelijk een nieuwe klasse van corrosie-inhibitoren kunnen worden voor de bescherming van aluminium legeringen zonder het giftige chromaat.

25 februari 2019

Innovatief roestvrij staal gamechanger voor auto-industrie

Een auto die milieuvriendelijk is en niet kan roesten, dit is het doel van het onderzoek van professor Maria Santofimia Navarro en onderzoeker Yaiza Gonzalez-Garcia van de afdeling Materials Science and Engineering.

12 februari 2019

PhD defence: Electrochemical recycling of rare earth elements from NdFeB magnet waste

Rare earth elements (REEs) are indispensable in the transition towards a low-carbon economy as they are used in many high-tech and clean energy applications such as wind turbines, hybrid electric vehicles and lamp phosphors.

30 januari 2019

De (on)mogelijkheden van materialen in circulaire economie

Onze groeiende wereldbevolking en toenemende welvaart leggen steeds meer druk op het mondiale energieverbruik en de vraag naar materialen. De uitdagingen op het gebied van energieverbruik, materiaalconsumptie en klimaatverandering zijn sterk met elkaar verweven, maar het gebruik van materiaal wordt vaak als vanzelfsprekend gezien. Volgens materiaaldeskundige Erik Offerman is het hoog tijd om het roer om te gooien.

28 januari 2019

Nanoscale Failure in Steel

Multiphase alloys such as advanced high strength steels can show unexpected failure due to dislocations piling up at internal boundaries between the soft iron matrix and the hard precipitates. These might trigger interface decohesion followed by the formation of voids and cracks. To prevent such material failure, accurately predictive material models are needed.