Stage SkyGeo - Marije van Hell

Dalende Bodem

Als onderdeel van mijn AES bachelor heb ik een stage gedaan bij de klant & verkoop afdeling van SkyGeo. Dit bedrijf gebruikt InSAR, een techniek die beeld samenvoegt van verschillende RADAR satellieten, om afwijkingen in het aardoppervlak in kaart te brengen. Denk hierbij aan afwijkingen in reservoirs, pijnlijnen, dammen of hele steden en dat met een millimeter precisie en wekelijkse updates.

Bodemdalingskaart

Tijdens mijn stage werd de Nederlands Bodemdalingskaart gelanceerd door SkyGeo. Deze kaart laat de mate van bodemdaling zien in heel Nederland. Dit is belangrijk, want Bodemdaling kan leiden tot schade aan infrastructuur en waterhuishouding, veranderende overstromingsrisico’s en drastische verandering van het landschap. Het project heeft een hoop media aandacht gekregen met als gevolg dat ik heel wat telefoontjes van bezorgde burgers heb beantwoord. Dit was erg leuk om te doen, omdat ik op die manier mijn geleerde kennis over de aarde en de bodemdalingskaart in praktijk kon toepassen.

Het werkende leven

Het voordeel van een stage doen tijdens je bachelor is dat je inzicht krijgt in het ‘echte’ werkende leven. Op deze manier kan je ervaren hoe jouw kennis van de aarde van toegevoegde waarde kan zijn binnen een bedrijf. Daarbovenop merk je dat de omgeving van de universiteit heel anders is dan die bij een bedrijf. Daarom raad ik het aan om een stage te doen tijdens je bachelor, want zo leer je heel veel in een andere omgeving dan de ‘veilige’ TU Delft.

Wat wel leuk is om te weten, is dat ik na mijn stage ervaring ben begonnen aan mijn master binnen dit onderwerp (Geoscience and Remote sensing) en werk ik nog steeds als student bij SkyGeo.