Wat ga ik leren?

Techniek is altijd verbonden met de maatschappij. Bij Technische Bestuurskunde verdiep je je daarom in deze zogenaamde socio-technische systemen. Bij Technische Bestuurskunde leer je hoe je complexe problemen op systematische wijze kunt analyseren.

  1. Analyse van socio-technische systemen (o.a. vakken als ‘Probleemanalyse’ en ‘Analyse van multi-actorsystemen’);
  2. Wiskunde en statistiek (o.a. vakken als ‘Differentiaalvergelijkingen en Lineaire Algebra’ en ‘Multivariate data-analyse’);
  3. Programmeren en modelleren (o.a. ‘Inleiding tot programmeren in Python’ en drie systeemmodelleringsvakken waarin o.a. agentgebaseerd en systeemdynamisch modelleren);
  4. Bestuur van socio-technische systemen (o.a. ‘Bestuur en recht’, ‘Micro- en Markteconomie” en Organisatie en management’);
  5. Vaardigheden (o.a. presenteren, debatteren, academisch schrijven);
  6. Drie technische specialisaties: Energie & Industrie (E&I), Informatie & Communicatie (I&C) en Transport & Logistiek (T&L).

 

Opbouw van de bachelor

De bacheloropleiding Technische Bestuurskunde duurt drie jaar. Een studiejaar is opgedeeld in vier kwartalen van ieder tien weken en wordt afgesloten met een tentamenperiode. Elke periode krijg je drie vakken. Het programma bestaat uit een mix van verschillende onderwijsvormen zoals; hoorcolleges, instructies, projecten, zelfstudie en een managementgame. Ook is er in elke periode ruimte gereserveerd voor vaardigheden zoals; presenteren, rapporteren en debatteren, maar ook interviewen, feedback geven en informatievaardigheden. Zo kun je later als TB-ingenieur je interdisciplinaire rol beter vervullen. 

 

Wiskunde B & Technische Bestuurskunde

Wiskunde B is erg belangrijk om cijfermatige impactmodellen voor technologische oplossingsrichtingen te kunnen maken. 

Natuurkundekennis vormt een goede basis voor het kunnen begrijpen van technische processen zoals in de energiesector. Ook kun je je natuurkundekennis toepassen bij het  modelleren van complexe processen omdat je bij natuurkunde hebt geleerd hoe verschijnselen (bijvoorbeeld stroom, licht) verklaard kunnen worden met behulp van wiskundige modellen.
 

Vakverdeling

30% Wiskunde & Modelleren
18% Bestuur & Governance
17% Technologiespecialisatie
17% Minorvakken
11% Analyseren van socio-technische systemen of actoren
8% Bachelor Eind Project (BEP)

De studie is opgebouwd uit meerdere leerlijnen of clusters. De eerste 5 leerlijnen volgt elke student; de laatste is een keuze uit één van de drie specialisaties.

  1. Analyse van socio-technische systemen
  2. Wiskunde en statistiek
  3. Programmeren en modelleren
  4. Bestuur van socio-technische systemen
  5. Vaardigheden
  6. Technologiespecialisatie (domeinen)
  • Energie & Industrie
  • Informatie & Communicatie
  • Transport & Logistiek

In het eerste jaar krijg je les in de analyse van complexe socio-technische systemen, het bestuur van deze systemen, wiskundig modelleren leer je algemene academische vaardigheden. In het derde kwartaal kies je technologiespecialisme, ook wel domein geheten, waar je jouw kennis de rest van de opleiding op zal toepassen. 

Vakken en competenties

In het tweede jaar krijg je vakken die voortbouwen op het eerste jaar. Het jaar staat in het teken van verdieping en verbreding van je kennis. Zo krijg je vervolgvakken over bestuur en organisatie, leer je meer wiskundig modelleermethoden en specialiseer je je verder in je technische domein.

Vakken en competenties

De eerste helft van het derde jaar besteed je aan een vrij in te vullen minor, waarmee je jezelf in een door jou gewenste richting kunt ontwikkelen. In de tweede helft van het jaar sluit je de opleiding af met een aantal verplichte vakken binnen je specialisatie en het bachelor project. Tijdens het Bachelor Eind Project (BEP) voer je een wetenschappelijk onderzoek uit en laat je zien dat je zelfstandig een probleem kunt aanpakken én hierover schriftelijk kunt rapporteren. 

Na de afronding van de studie mag je Bachelor of Science (BSc) achter je naam zetten.
 

Techniek is altijd verbonden met de maatschappij. Bij Technische Bestuurskunde verdiep je je daarom in deze zogenaamde socio-technische systemen. Bij Technische Bestuurskunde leer je hoe je complexe problemen op systematische wijze kunt analyseren.

  1. Analyse van socio-technische systemen (o.a. vakken als ‘Probleemanalyse’ en ‘Analyse van multi-actorsystemen’);
  2. Wiskunde en statistiek (o.a. vakken als ‘Differentiaalvergelijkingen en Lineaire Algebra’ en ‘Multivariate data-analyse’);
  3. Programmeren en modelleren (o.a. ‘Inleiding tot programmeren in Python’ en drie systeemmodelleringsvakken waarin o.a. agentgebaseerd en systeemdynamisch modelleren);
  4. Bestuur van socio-technische systemen (o.a. ‘Bestuur en recht’, ‘Micro- en Markteconomie” en Organisatie en management’);
  5. Vaardigheden (o.a. presenteren, debatteren, academisch schrijven);
  6. Drie technische specialisaties: Energie & Industrie (E&I), Informatie & Communicatie (I&C) en Transport & Logistiek (T&L).

 

Wiskunde B & Technische Bestuurskunde

Wiskunde B is erg belangrijk om cijfermatige impactmodellen voor technologische oplossingsrichtingen te kunnen maken. 

Natuurkundekennis vormt een goede basis voor het kunnen begrijpen van technische processen zoals in de energiesector. Ook kun je je natuurkundekennis toepassen bij het  modelleren van complexe processen omdat je bij natuurkunde hebt geleerd hoe verschijnselen (bijvoorbeeld stroom, licht) verklaard kunnen worden met behulp van wiskundige modellen.
 

Opbouw van de bachelor

De bacheloropleiding Technische Bestuurskunde duurt drie jaar. Een studiejaar is opgedeeld in vier kwartalen van ieder tien weken en wordt afgesloten met een tentamenperiode. Elke periode krijg je drie vakken. Het programma bestaat uit een mix van verschillende onderwijsvormen zoals; hoorcolleges, instructies, projecten, zelfstudie en een managementgame. Ook is er in elke periode ruimte gereserveerd voor vaardigheden zoals; presenteren, rapporteren en debatteren, maar ook interviewen, feedback geven en informatievaardigheden. Zo kun je later als TB-ingenieur je interdisciplinaire rol beter vervullen. 

 

Vakverdeling

30% Wiskunde & Modelleren
18% Bestuur & Governance
17% Technologiespecialisatie
17% Minorvakken
11% Analyseren van socio-technische systemen of actoren
8% Bachelor Eind Project (BEP)

De studie is opgebouwd uit meerdere leerlijnen of clusters. De eerste 5 leerlijnen volgt elke student; de laatste is een keuze uit één van de drie specialisaties.

  1. Analyse van socio-technische systemen
  2. Wiskunde en statistiek
  3. Programmeren en modelleren
  4. Bestuur van socio-technische systemen
  5. Vaardigheden
  6. Technologiespecialisatie (domeinen)
  • Energie & Industrie
  • Informatie & Communicatie
  • Transport & Logistiek

In het eerste jaar krijg je les in de analyse van complexe socio-technische systemen, het bestuur van deze systemen, wiskundig modelleren leer je algemene academische vaardigheden. In het derde kwartaal kies je technologiespecialisme, ook wel domein geheten, waar je jouw kennis de rest van de opleiding op zal toepassen. 

Vakken en competenties

In het tweede jaar krijg je vakken die voortbouwen op het eerste jaar. Het jaar staat in het teken van verdieping en verbreding van je kennis. Zo krijg je vervolgvakken over bestuur en organisatie, leer je meer wiskundig modelleermethoden en specialiseer je je verder in je technische domein.

Vakken en competenties

De eerste helft van het derde jaar besteed je aan een vrij in te vullen minor, waarmee je jezelf in een door jou gewenste richting kunt ontwikkelen. In de tweede helft van het jaar sluit je de opleiding af met een aantal verplichte vakken binnen je specialisatie en het bachelor project. Tijdens het Bachelor Eind Project (BEP) voer je een wetenschappelijk onderzoek uit en laat je zien dat je zelfstandig een probleem kunt aanpakken én hierover schriftelijk kunt rapporteren. 

Na de afronding van de studie mag je Bachelor of Science (BSc) achter je naam zetten.