Ontwerpwedstrijd 2020: Pakkethondje

Het ontwerpproject voor de eerstejaars Werktuigbouwkunde ging in februari 2020 van start. Ongeveer 88 teams van circa 6 studenten werden uitgedaagd om in competitie met elkaar een ‘pakkethondje’ te ontwerpen dat in staat is een pakket van circa 10 kg te transporteren over diverse hindernissen. Het pakkethondje moet uitkomst bieden voor de bezorging van steeds zwaarder wordende pakketten. De hoeveelheid pakketpost is de afgelopen tijd enorm gestegen, en de huidige coronacrisis draagt daar alleen maar verder aan bij.

Geen fysieke wedstrijd, wel digitaal ontwerp

Door die coronacrisis waren er helaas ook flink wat aanpassingen aan het project en de wedstrijd nodig. In plaats van het vervaardigen van hun ontwerp in de werkplaats, werd studenten gevraagd om hun ontwerp digitaal verder uit te werken en met behulp van simulaties te analyseren. Dit gebeurde met 3D-CAD-ontwerpsoftware SolidWorks. Docenten gaven daarbij online begeleiding. Op basis van de eerste productietekeningen werden een tiental ontwerpen uitgekozen om alsnog te laten maken door medewerkers van de werkplaats op de faculteit. De productie in de werkplaats is gefilmd zodat alle eerstejaars Werktuigbouwkunde studenten konden reflecteren op hun eigen ontwerpwerk.

Alle studentengroepen moesten een video van hun ontwerpsimulatie inleveren om zo mee te doen aan de wedstrijd. De simulatie moest alle benodigde functies voor een goede prestatie van het ontwerp duidelijk en realistisch laten zien. Op 17 juni 2020 werden alle video’s bekeken en beoordeeld door de projectdocenten en door een aantal juryleden uit het bedrijfsleven tijdens een online live-event waar bijna 500 eerstejaars studenten vanuit huis aan deelnamen.

Lees hier meer:

Teaser 1: De opdracht