Masterclass "Communicating Effectively: the Role of Frames and Framing"

Door Hans de Bruijn, Professor of Public Administration van de faculteit Techniek, Bestuur en Management.

Het onderzoek van Hans de Bruijn richt zich op bestuurskwesties op het snijvlak van politiek, management en technologie, zoals besluitvorming over grootschalige infrastructuurprojecten, privatisering en deregulering van nutsvoorzieningen, veiligheid en beveiliging, rivierbeheer, regulering en inspectie, management van professionals en diverse soorten overheidsbeleid met betrekking tot technologie.

Dergelijke problemen worden meestal gekenmerkt door een hoge mate van complexiteit. Governance omvat een netwerk van onderling afhankelijke actoren die zich strategisch gedragen en weten hoe het spel moet worden gespeeld. De soorten problemen die zich in deze context voordoen, zijn vaak dubbelzinnig van aard en de relevante informatie wordt vaak betwist. Onvoorziene dynamiek komt ook veel voor.

Hans de Bruijn heeft verschillende boeken geschreven over deze kwesties, waaronder "Management in netwerken: over multi-actor besluitvorming" (Routledge: Londen 2008, met Ernst ten Heuvelhof) en "Procesbeheer: waarom projectmanagement faalt in complexe besluitvormingsprocessen "(Springer: Berlin 2010, met Ernst ten Heuvelhof en Roel in 't Veld). Hij publiceerde ook over het beheer van professionele organisaties, waaronder: "Managing Professionals" (Routledge: London 2010) en "Managing Performance in the Public Sector" (Routledge: London 2007, 2nd ed.).

Actoren die zich bezighouden met bestuurskwesties moeten over een grote tolerantie voor complexiteit beschikken om deze problemen te begrijpen en passende governanceregelingen uitwerken. Tegelijkertijd gaat het publieke debat op dit gebied echter minder over tolerantie voor complexiteit en meer over gevoel en eenvoud. Het is ook in wezen een spel met woorden, afbeeldingen en argumenten. Hans de Bruijn is gefascineerd door dit spel en heeft 'Framing' geschreven. Hoe politici ons overtuigen dat ze gelijk hebben' (2017) over patronen in het spel van ‘framing’ en ‘re-framing’.

Zijn ervaring en expertise zorgen ervoor dat deze masterclass erg waardevol is.