Masterclass "Energy transition for city and building"

Door Siebe Broersma, onderzoeker en docent en Ir. Tess Blom, onderzoeker, beide werkzaam bij de leerstoel Climate Design & Sustainability aan de faculteit Bouwkunde.

Ons huidige energiesysteem is op fossiele energie gebaseerd en moet naar een veel duurzamer energie systeem zonder CO2-uitstoot. Deze energietransitie is voor de gebouwde omgeving een flinke opgave. Hoe steden en gebouwen moeten veranderen om hier aan bij te dragen, is een belangrijk onderdeel bij onderzoek en onderwijs van de leerstoel Climate Design & Sustainability van de faculteit Bouwkunde, waar Siebe Broersma en Tess Blom onderzoekers zijn.

Leerstoelhouder Andy van den Dobbelsteen werd in de vorige Delft Integraal al aan de tand gevoeld hoe dit in de energietransitie roadmap van Amsterdam is gedaan en hoe het in het algemeen moet. Die roadmap is onlangs opgeleverd en Siebe en Tess werken er aan mee. Binnen het curriculum van de faculteit wordt duurzaamheid benadrukt als het om gebouwen gaat. Niet alleen nieuwe gebouwen, maar juist ook bestaande gebouwen. Immers, daar ligt de grootste opgave voor de gebouwde omgeving. Met de nieuwe MOOC ‘Zero Energy Design’ draagt de leerstoel bij aan ‘lifelong learning’ en aan online onderwijs, dat voor iedereen beschikbaar is. In dit online vak wordt stapsgewijs uitgelegd hoe je voor je eigen gebouw een zero-energy-concept kunt ontwikkelen.

In de Masterclass ’Energietransitie voor stad en gebouw’ leggen Tess en Siebe u uit hoe je plannen kunt maken om steden en gebouwen van het gas af te krijgen en energieneutraal kan maken, hoe dit voor Amsterdam is gedaan en of het bij u thuis ook kan.