Meeloopdagen hebben me enorm geholpen

Vivek Gajadhar, masterstudent Applied Physics

“Begin vwo 6 begon ik pas goed na te denken over mijn vervolgstudie. Ik had nog niet echt een idee wat ik later wilde worden en welke opleiding goed bij me paste. Wel leek het me leuk om iets te doen met techniek, om dingen te ontwikkelen die het leven van de mens makkelijker maken.

Meeloopdagen en studiekeuzecheckdag

Omdat ik ook goed was in bètavakken, zoals natuurkunde en wiskunde, lag een technische studie het meest voor de hand. Ik wilde graag in Den Haag blijven wonen en heb dus vooral gekeken naar studies aan de TU Delft. Aangezien ik nog niet precies wist wat ik na m’n studie wilde doen, zocht ik een zo breed mogelijke opleiding.

Uit een selectie bleven twee opties over: Technische Natuurkunde en Technische Bestuurskunde. Bij beide studies heb ik een dagje meegelopen met een student. Dat heeft me enorm geholpen. Je ziet met eigen ogen hoe een dag op de universiteit eruitziet en kunt de student vragen stellen over de studie. Ook heb ik nog een studiekeuzecheckdag gevolgd.

Ik maakte elke week tijd vrij om me te oriënteren

Uiteindelijk kwam ik erachter dat Technische Natuurkunde het beste bij me paste. Bij Bestuurskunde sprak met name het onderdeel Recht me niet zo aan. Ik heb ongeveer een half jaar over m’n keuze gedaan. Elke week maakte ik even wat tijd vrij om me te oriënteren.

Toen ik de keuze eenmaal had gemaakt, had ik soms nog wel lichte twijfels. Is de studie leuk genoeg? Is het niet te zwaar? Maar dat weet je van tevoren toch nooit helemaal zeker. Gewoon doen en dan zie ik het vanzelf wel, dacht ik.

Waken voor onderschatting

Ik heb geen moment spijt gehad van m’n keuze. De studie is soms zeker pittig, maar daar was ik al op voorbereid. Ik besteed wekelijks gemiddeld zeker veertig uur aan de studie. Tegelijkertijd houd ik nog genoeg tijd over voor een bijbaantje.

In het eerste jaar is bijna de helft van mijn medestudenten afgehaakt, met name door onderschatting. Denk dus ook zeker niet: ik doe dit wel eventjes. Maar neem serieus de tijd voor je keuze en loop een dagje mee met een student.”

Drie tips van Vivek:

1. Loop een dagje mee met een studie van de beoogde studie(s)
  2. Maak wekelijks wat tijd vrij voor je studiekeuze
  3. Onderschat de zwaarte van de studie niet