'Wat hielp, was mijn gedachten hardop uitspreken'

Aïcha van Veen, masterstudent Luchtvaart- en Ruimtevaartechniek en Management of Technology

“Ik vond het maken van een studiekeuze best lastig. Er zijn zoveel studies waar je uit kunt kiezen. Ik heb eerst gekeken naar schoolvakken die ik wel en niet leuk vind. Met geschiedenis had ik niet zoveel, maar met wiskunde en natuurkunde weer wel. Ik ben gek op lastige denkpuzzels.

Open dagen en meeloopdag

Eind vwo 5 ben ik naar open dagen van verschillende technische studies gegaan, onder andere Bouwkunde in Eindhoven. Ik ben creatief en het leek me leuk om gebouwen te ontwerpen. Op de open dag kwam ik er alleen achter dat de studie te weinig uitdaging bood op wiskundig en natuurkundig vlak.

Die uitdaging vond ik wel bij Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek in Delft. Ik dacht meteen: hier wil ik meer over leren. Het is een superinteressante studie waarbij je heel veel complexe vraagstukken tegenkomt. Ik heb vervolgens nog een meeloopdag gedaan. Die heeft uiteindelijk de doorslag gegeven om voor deze opleiding te kiezen.

Er zijn zoveel studies waar je uit kunt kiezen

Ik keek er erg naar uit om in Delft te gaan studeren. Ik kom zelf uit een dorp in Twente en wilde graag een nieuwe omgeving en nieuwe mensen leren kennen. Dankzij de introductieweek voelde ik me al snel helemaal op m’n plek in Delft.

Praten met anderen

Ik heb vooraf veel met vrienden gesproken over de studiekeuze. Het hardop uitspreken van gedachten en twijfels hielp me bij het ordenen van de ideeën in m’n hoofd. Ik was niet eens zozeer op zoek naar advies van anderen. Ik heb vooral naar mezelf geluisterd en gekozen voor de studie die me het allerleukst leek.

Omdat ik breed geïnteresseerd ben en meer over de managementkant wilde leren, volg ik nu ook een master Management of Technology. Wat ik na m’n studie ga doen, weet ik nog niet precies. Door de vaardigheden die ik ontwikkel, zoals analytisch denken, kan ik nog vele kanten op. Het kan dus best zijn dat ik buiten de luchtvaart terechtkom.”

Drie tips van Aïcha:

1. Kijk naar schoolvakken die je leuk en interessant vindt