Mission statement

Missie

Wij stimuleren de brede academische vorming van studenten en medewerkers van de Technische Universiteit Delft (TU Delft) door de rol van technologie in onze maatschappij te bevragen én de academische horizon van onze doelgroepen te verbreden, voorbij de grenzen van de eigen discipline, voorbij het eigen gelijk.

Wij zetten met onze programma’s zetten tot kritische (zelf)reflectie en dragen bij aan het vermogen om maatschappelijke vraagstukken te duiden. Dat doen we door lezingen, debatten workshops, talkshows, podcasts en filmvertoningen te organiseren. We programmeren op het snijvlak van wetenschap, maatschappij, kunst en cultuur. Daarbij schuwen we de moeilijke onderwerpen niet, maar benaderen vraagstukken immer kritisch, genuanceerd en met aandacht voor uiteenlopende perspectieven. We opereren onafhankelijk en faculteit overstijgend, maar vaak in samenwerking met studenten en medewerkers. Vanuit deze missie maken wij ook programma’s voor de inwoners van Delft en dragen op die manier bij aan de verbinding tussen de TU Delft en de stad.

Visie

Studium Generale (SG) onderschrijft het motto van de TU Delft: ‘Impact voor een betere samenleving’. Maar hoe dragen wij hieraan bij?

Voor een betere samenleving is gedegen vakkennis alleen niet genoeg, want geen enkele technologische innovatie staat op zichzelf. Technologie ontwikkelt zich binnen een specifieke maatschappelijke context. Ingenieurs staan dus midden in de maatschappij. Met hun kennis en kunde, maar ook met oog voor de belangrijkste problemen van deze tijd. Om deze vraagstukken aan te pakken is kennis van geschiedenis, politiek, filosofie en de kunsten onmisbaar. Het zijn de disciplines die ons doen beseffen waar we vandaan komen, wat het juiste handelen is én dat technologie niet alleen oplossingen biedt, maar ook nieuwe problemen creëert. Wij maken programma’s die de ingenieur en technologie midden in de maatschappij plaatsen. Wij streven ernaar integraal deel uit te maken van de studie of carrière aan de TU Delft. Dit doen we door aan te sluiten bij de leefwereld van studenten en het onderzoek van onze wetenschappers. Door onze krachten te bundelen genereren wij ‘Impact voor een betere samenleving’.