73 resultaten

15 juli 2020

Vermindering van het gasverbruik van kassen

Kassen gebruiken grote hoeveelheden aardgas voor het behoud van de ideale groeiomstandigheden van het gewas. BK Alumna Liesanne Wieleman en Jildou de Jong van de start-up Thermeleon en onderzoeker Martin Tenpierik kregen van NWO een Take-Off subsidie om een onderzoek te doen naar de technische en financiële haalbaarheid van een nieuw zeefsysteem, dat functioneert als een passieve warmtebatterij. De eerste resultaten laten een goed potentieel zien voor het terugdringen van de jaarlijkse gasvraag van de tuinbouwsector in Nederland.

18 juni 2020

Warmtegedrag van muren slim in kaart gebracht

Gebouwen verliezen hun warmte deels via de buitenmuren, maar we weten slechts bij benadering hoeveel. Promovendus Arash Rasooli bedacht enkele methoden om dit ter plekke snel en accuraat door te meten. Dat leverde verrassende resultaten op.

03 juni 2020

Delfts onderzoek naar een klimaatneutrale gebouwde omgeving verenigd in Urban Energy Institute

Bij de TU Delft worden verschillende aspecten van dat energiegebruik onderzocht, met als doel het gebruik in stedelijke gebieden drastisch te verlagen en het resterende energiegebruik op te wekken uit duurzame bronnen. Dit onderzoek wordt nu officieel gebundeld in het Urban Energy Institute.

06 februari 2020

Verduurzamen aan de hand van harde data

Meten is weten, zeker in de energietransitie. Maar we hebben pas echt iets aan meetgegevens als we ze verwerken in geautomatiseerde systemen, betoogt hoogleraar Building Energy Epidemiology Laure Itard in haar intreerede. Slim gebruik van ‘big data’ voorkomt dat energiesystemen suboptimaal blijven werken.

03 februari 2020

Kick-Off DEI 2.0

On 29 January Kornelis Blok took over the role as Chair for the Delft Energy Initiative (DEI). Rector Magnificus Tim van der Hagen applauded Paulien Herder for her achievements as Chair for the last 6.5 years. DEI will forward here work with 4 main energy pillars and has chosen 4 new themes to help them grow.