Enno Schroder en Kornelis Blok ontvangen planningssubsidie van de Volkswagen Stichting

Nieuws - 18 februari 2020 - Webredactie-TBM

Enno Schroder en Kornelis Blok hebben een 'planning-subsidie' van de VW Foundation ontvangen. In dit verkennende onderzoeksproject onderzoekt een team van economen en ingenieurs waar, hoe en waarom Kunstmatige Intelligentie (KI) de duurzaamheidstransitie kan ondersteunen of belemmeren.

KI kan ons helpen de klimaatcrisis aan te pakken en de uitstoot van koolstofdioxide te verminderen - het belooft bijvoorbeeld de elektriciteitsvraag van gebouwen te verminderen en de vraag naar elektriciteit beter af te stemmen op het variabele aanbod van elektriciteit uit hernieuwbare bronnen zoals wind en zon. Maar KI is niet inherent "groen". Mijnbouwbedrijven gebruiken KI om het zoeken naar en exploreren van onconventionele fossiele brandstoffen te ondersteunen. Dit verkennend onderzoek is een noodzakelijke eerste stap in de richting van het aanbieden van beleidsoplossingen die nieuwe KI-specifieke afwegingen tussen ecologische en sociale duurzaamheid aanpakken en het benutten van potentiële synergieën die langs deze lijnen ontstaan. Naast de TU Delft zijn de Universiteit Duisburg-Essen, de Internationale Arbeidsorganisatie en het Wuppertal Instituut voor Klimaat, Milieu en Energie als partners bij dit project betrokken.

Over de planningssubsidie
Met de planningssubsidie van de Volkswagen Stichting kunnen onderzoeksteams van verschillende instellingen zich verzamelen rond een onderwerp en ideeën, vragen en methoden ontwikkelen voor een groter onderzoeksproject. Het doel van een planningssubsidie ​​is de ontwikkeling van een onderzoeksvoorstel waarvoor uiteindelijk een grotere subsidie ​​kan worden toegekend.