Digitale Human Capital Agenda voor ‘digitaal talent’

Nieuws - 10 maart 2020 - Webredactie Communication

De gemeente Den Haag en ruim twintig bedrijven en onderwijsinstellingen slaan de handen ineen om in de komende jaren duizenden mensen te kunnen opleiden en bij- en omscholen tot digitaal talent. Daartoe hebben zij een Digitale Human Capital Agenda 2020-2023 opgesteld. De TU Delft is een van de ondertekenaars van deze agenda.

De regionale economie groeit en digitaliseert. Dit biedt kansen, maar brengt ook uitdagingen met zich mee. Op dit moment zijn er in Den Haag alleen al circa 3.500 vacatures in IT-gerelateerde banen. Dit aantal zal de komende jaren naar verwachting toenemen. Ruim twintig in Den Haag gevestigde bedrijven en instellingen hebben daarom de krachten gebundeld en samen de Digitale Human Capital Agenda opgesteld om deze problemen op te lossen. Deze agenda heeft drie doelstellingen:

1.      Het vergroten van de aantrekkelijkheid van Den Haag als interessante stad voor (digitaal) talent

2.      Digitaal talent beter opleiden door actieve samenwerking tussen bedrijfsleven en onderwijsveld

3.      Het creëren van een online en offline infrastructuur voor opleiden en behouden van digitaal talent

Het belang van de regio voor het aantrekken en behouden van talent op het gebied van digitale vraagstukken is groot, en de onderwijsinstellingen dragen hier volop aan bij. De TU Delft levert via de eigen activiteiten op het gebied van onderzoek en onderwijs in digitale technologieën, data en ‘artificial intelligence’ een actieve bijdrage aan het aantrekken en behouden van digitaal talent.

Over de Digitale Human Capital Agenda Den Haag

De Digitale Human Capital Agenda Den Haag 2020-2023 is opgesteld met een consortium van ruim 20 partners: AEGON, Amazon Web Services, ANWB, AT&T, Min BZK, eVision, Gemeente Den Haag, Haagse Hogeschool, HCL, Huawei, MN, Nationale Nederlanden, NATO, NIBC, Post NL, ROC Mondriaan, Shell, Siemens, T-Mobile, The Hague security Delta, The Hague Tech, TNO, TU Delft, Universiteit Leiden, Worley, YES!Delft.

Meer informatie
Lees het bericht <link regionale samenwerking voor opleiden van duizenden extra>Regionale samenwerking voor opleiden van duizenden extra IT’ers op de website van de gemeente Den Haag