Behnam Taebi spreekt samen met Pulitzerprijswinnaar Elizabeth Kolbert over geo-engineering

Nieuws - 31 mei 2021 - Webredactie

Het John Adams Institute heeft Pulitzerprijswinnaar Elizabeth Kolbert uitgenodigd om te komen spreken over haar nieuwe boek ‘Under a White Sky: The Nature of the Future’. Ze wordt vergezeld door Behnam Taebi, hoogleraar Energy & Climate Ethics. Dit gratis livestream event vindt plaats op 10 juni van 20.00-21.00 uur.

We hebben al zo ver in het systeem van de aarde ingegrepen dat we nu in het ‘Antropoceen’ leven. Misschien kunnen we tijd winnen door nog meer in te grijpen, met zogenaamde geo-engineering: bijvoorbeeld door koolstofemissies omzetten in steen, door bomen genetisch te modificeren of zelfs de zon te dimmen door kleine diamantjes in de stratosfeer te schieten. Kunnen we, na zoveel schade te hebben aangericht, de natuur weer veranderen, dit keer om haar te redden? Behnam Taebi zal spreken over de ethische aspecten van klimaattechniek.

Over het John Adams Institute

Het John Adams Institute biedt een onafhankelijk podium voor de Amerikaanse cultuur in Nederland. Het instituut gelooft in de kracht van woorden en ideeën, en in intellectuele uitwisseling door middel van echte ontmoetingen. Gedurende drie decennia zijn de beste en slimste Amerikaanse denkers op het gebied van literatuur, politiek, geschiedenis, technologie en kunst samengebracht, zoals Madeleine Albright, Jonathan Safran Foer, Spike Lee, Jonathan Franzen en Nobelprijswinnaars Toni Morrison en Joseph Stiglitz -om er maar een paar te noemen- om hun gedachten en inzichten te delen met publiek in Nederland.