Werken aan een veerkrachtige toeleveringsketen van zeldzame aardelementen

Nieuws - 19 december 2022 - Webredactie

Het  REEsilience-project verbetert de veerkracht en duurzaamheid van de Europese toeleveringsketen van zeldzame aardelementen (REE). Zeldzame aardelementen zijn belangrijke bestanddelen van de permanente magneten die nodig zijn voor hernieuwbare energie, e-mobiliteit en andere strategische sectoren. Deze sectoren zullen de komende jaren naar verwachting aanzienlijk groeien, waardoor de Europese vraag naar REE's zal toenemen. Om aan deze vraag te voldoen, is Europa echter in hoge mate afhankelijk van invoer in de gehele REE-aanvoerketen, wat de kwetsbaarheid voor verstoringen vergroot. Om deze kwetsbaarheid te verminderen, zal het REEsilience-consortium opties onderzoeken en uitvoeren om de veerkracht van de Europese REE-aanvoerketen te vergroten.

Afgelopen september is Jessie Bradley bij de faculteit Technologiebeleid en Management gekomen als promovendus en werkt aan het Horizon Europe REEsilience project. In dit project gebruikt Jessie Exploratory System Dynamics Modelling and Analysis (ESDMA) om de mondiale en Europese REE-toeleveringsketens te modelleren en de gevolgen van verschillende scenario's, beleidsmaatregelen en andere onzekerheden die de veerkracht van de toeleveringsketen kunnen bedreigen en beïnvloeden, te onderzoeken en te analyseren. Deze analyse kan andere projectpartners en beleidsmakers helpen bij hun besluitvorming en uitvoering, en zo bijdragen tot een grotere veerkracht van de Europese REE-toeleveringsketen.

Jessie werkt aan dit project onder begeleiding van Willem Auping, assistent-professor bij de sectie Beleidsanalyse van de afdeling Multi-Actor Systemen, en Benjamin Sprecher, assistent-professor bij de faculteit Industrieel Ontwerpen. Professor Jan Kwakkel is de promotor.