Claudio Ciborra award voor Mark de Reuver en Noah Brandwijk

Nieuws - 22 juni 2023 - Webredactie

Mark de Reuver (ICT) en Noah Brandwijk (oud MOT-student) hebben de Claudio Ciborra award 2023 ontvangen. De prijs wordt toegekend aan de meest innovatieve paper op de European Conference of Information Systems (ECIS).

ECIS is een van de twee belangrijkste conferenties op het gebied van informatiesystemen en trekt ongeveer 400 inzendingen. De Reuver won de prijs voor beste onderzoek in uitvoering vorig jaar al en is daarmee de eerste die twee ECIS-awards op rij wint.

De paper onderzoekt waarom platformeigenaren (bijv. betaalplatforms) er soms voor kiezen om derden (bijv. webwinkels) te beperken. In de literatuur zijn al economische redenen te vinden, zoals winstgevendheid. De paper kijkt naar een nieuwe klasse van redenen: spanningen in rechtmatigheid. De paper bestudeert de casus van een betaalplatform. Toen het betaalplatform een bedreiging voelde voor zijn rechtmatigheid, verbood het kwaadwillende webwinkels. En dat terwijl deze webwinkels zorgden voor winst! De paper stimuleert het veld om voor het eerst te kijken naar niet-economische drijfveren voor platformbestuur.

Eerste auteur van de paper is Noah Brandwijk, die in 2020 is afgestudeerd bij MOT. Ibo van de Poel was betrokken bij de begeleiding van het scriptiewerk waarop de paper is gebaseerd. Lees de paper.