Haven van Rotterdam kan efficiëntie verhogen door betere samenwerking tussen dienstverleners

Nieuws - 04 juli 2023 - Webredactie

Havens zijn drukker geworden dan ooit tevoren. De haven van Rotterdam wordt jaarlijks door ongeveer 30.000 zeeschepen aangedaan. Het accommoderen van meer schepen in kortere tijd staat bovenaan de agenda van veel havens. Het afhandelen van een bezoek aan de haven is echter complex omdat er meerdere dienstverleners bij betrokken zijn. Promovenda Shahrzad Nikghadam van de TU Delft toonde aan dat het verbeteren van de samenwerking tussen dienstverleners gunstig is voor alle samenwerkende partijen en kan leiden tot een vermindering van de wachttijden met 20%.  

Schepen hebben bij het aandoen van een haven meerdere diensten nodig, zoals verkeersmanagement, loodsen, slepen en aanmeren. Deze worden aangeboden door onafhankelijke organisaties, elk met hun eigen zakelijke belangen, kenmerken en inzet van middelen. Om een soepele opvolging van diensten te garanderen is nauwe samenwerking nodig, zegt Nikghadam. Uit haar onderzoek bleek dat de wachttijden voor zeeschepen met wel 20% verkort kunnen worden, wanneer dienstverleners onderling informatie beter delen. 

Domino effect

Loodsen en sleepboten kunnen elkaar bijvoorbeeld informeren wanneer ze een sterke toename in de vraag waarnemen en hun werkwijzen hierop aanpassen. Aangezien dit moeilijk vooraf te voorspellen is, zijn observatie en communicatie essentieel om domino-effecten in de keten, die tot vertragingen kunnen leiden, te minimaliseren. ‘Ik ontdekte dat de sleutel tot het vergemakkelijken van de samenwerking tussen de dienstverleners ligt in het ontwerpen van strategieën die voor beide partijen voordelig zijn en die rekening houden met de unieke kenmerken van de dienstverleners. Zelfs als er collectieve voordelen bestaan, is de beloning voor individuele dienstverleners niet altijd duidelijk. Mijn onderzoek heeft geholpen deze te verduidelijken’, legt Nikghadam uit.

Modelleren van havenprocessen

Het onderzoek is gedaan in het kader van het project Swarmport, gefinancierd door NWO. ‘Ik heb een optimalisatiemodel ontwikkeld om dienstregelingen te ontwerpen en een simulatiemodel om het effect van samenwerkingsstrategieën te testen.’ Het model is gebaseerd op informatie van verschillende dienstverleners die meewerkten aan het onderzoek. ‘Dit onderzoek zorgde voor een gedeeld bewustzijn onder alle belanghebbenden over de mogelijke voordelen van verbeterde samenwerking. De modellen helpen om beslissingen met cijfers te onderbouwen voordat ze in de praktijk worden uitgevoerd.‘ Nikghadam wil de inzichten uit haar onderzoek in de praktijk brengen en is momenteel havenanalist bij het Havenbedrijf Rotterdam. ]


Shahrzad Nikghadam verdedigt haar proefschrift op 5 juli.