Nieuw onderzoek naar dynamiek van diepe ondergrond onder invloed van menselijke activiteiten

Nieuws - 12 december 2023 - Webredactie

Het programma DeepNL van NWO richt zich op onderzoek om het fundamentele begrip van de dynamiek van de diepe ondergrond onder invloed van menselijk ingrijpen beter te begrijpen. Binnenkort gaan er acht nieuwe projecten van start, de TU Delft is bij zes van deze projecten betrokken. TBM onderzoekers Gerdien de Vries en Aad Correljé doen onderzoek naar de communicatie van onzekerheden rondom geothermie projecten binnen het project CrossScale.

Kennis en vertrouwen in geothermie

Binnen het project CrossScale onderzoekt Sebastian Geiger van de faculteit CITG met collega onderzoekers en de Rijksuniversiteit van Groningen nieuwe technieken om met reeds beschikbare meetgegevens en gesteentemonsters betere modellen van de ondergrond te bouwen. Deze modellen zijn van groot belang om geothermieprojecten of CO2-opslag op een veilige en duurzame manier uit te rollen. Met TBM collega’s Gerdien de Vries en Aad Correljé worden maatschappelijke actoren betrokken om het vertrouwen van het grotere publiek in de kennis en kunde achter dergelijke activiteiten te vergroten.

De acht projecten richten zich onder meer op het ontwikkelen van geologische modellen van de Nederlandse ondergrond, het bestuderen van processen die kunnen leiden tot geïnduceerde aardbevingen en op het ontwikkelen van modellen die deze aardbevingen kunnen voorspellen. In totaal is er meer dan 8 miljoen euro mee gemoeid.

Bekijk de samenvattingen van alle acht gehonoreerde voorstellen.

DeepNL

Het onderzoeksprogramma DeepNL wil het fundamentele begrip verbeteren van de dynamiek van de diepe ondergrond onder invloed van menselijk ingrijpen, en de effecten daarvan aan het aardoppervlak. DeepNL richt zich onder andere op de geïnduceerde aardbevingen en bodemdaling ten gevolge van gaswinning in Groningen. Daarnaast draagt DeepNL, via inzicht in processen en de ontwikkeling van modellen en methodieken, bij aan een kennisbasis voor een veilig gebruik van de Nederlandse ondergrond voor bijvoorbeeld de winning van geothermische energie en ondergrondse opslag van CO2 en waterstof.