Onderzoek Rolf van Wegberg genomineerd voor Klokhuis Wetenschapsprijs

Nieuws - 05 februari 2024 - Webredactie

Het onderzoek van cybercrime onderzoeker Rolf van Wegberg is genomineerd voor de Klokhuis Wetenschapsprijs 2024. Deze prijs wordt jaarlijks uitgereikt aan een onderzoek dat interessant én relevant is voor kinderen van 9 tot 12 jaar. Het doel van de prijs is om een breed en jong publiek bekend te maken met wetenschap.

‘Ik vind het superleuk dat mijn onderzoek is genomineerd voor deze prijs!’ zegt Rolf. ‘Ik deel mijn kennis over cybercriminaliteit en -veiligheid graag met kinderen. Wanneer een kind een mobiele telefoon krijgt, opent zich een nieuwe digitale wereld. Dat is leuk en spannend, maar brengt ook risico’s met zich mee. Ik vind het belangrijk om kinderen de basics te leren over cyberveiligheid wanneer ze zich in de online wereld gaan begeven.’ TU Delft heeft onderstaand voorstel ingediend bij het Klokhuis:

Rolf onderzoekt hoe boeven geld verdienen aan informatie die jij via je telefoon verstuurt. Maar hoe doen ze dat dan? En hoe kan jij ervoor zorgen dat ze niet bij jouw foto’s, berichtjes en andere gegevens kunnen komen? Rolf legt uit hoe jij je kan beschermen tegen deze boeven. Want een eigen telefoon is leuk, maar je moet jezelf ook goed beschermen met passwords en niet zomaar overal op akkoord te klikken omdat je niet altijd weet wie jouw informatie dan krijgt. Met een telefoondiploma voor jouw allereerste telefoon weet jij wat je beter wel en niet kan doen.

Bekijk in deze video’s waar het onderzoek van Rolf over gaat.