De zaak - Wattlab

In 2017 startte Wattlab. Krap drie jaar later dromen de oprichters al van Wattlab-hubs overal ter wereld, die samen met lokale partners innovatieve solarproducten ontwikkelen.

Bo Salet (1992), David Kester (1994) en Siebe Roefs (1993) zijn de oprichters van Wattlab. Hun doel: het kickstarten van nieuwe zonne-energietoepassingen en daarmee de energietransitie versnellen. Ze studeerden alle drie in Delft; Roefs technische natuurkunde, Kester elektrotechniek en Salet ruimtevaarttechniek. Salet: “We leerden elkaar kennen bij onze deelname aan het Nuon Solar Team. Het klikte en na dit project voelden we de drang om iets naast onze studie te doen. Dat werd Wattlab.” De studenten spraken af dat de start-up hun afstuderen niet in de weg mocht staan.

Millimeters

“Tijdens ons werk voor de World Solar Challenge vroegen we ons af waarom zonnepanelen zo groot en lomp zijn en niet zo licht als de panelen die we in de zonneauto gebruiken. Door zonnepanelen te integreren in bestaande structuren kun je ze superlicht houden. Je ziet nog vaak dat panelen op daken worden gelegd maar: een dak ís al een stevige structuur en als daar een paneel op wordt gelegd, zit dat ook al in een structuur. Dat is dubbelop.”

Dat doet Wattlab dus anders. Als voorbeeld noemt Salet een pilot voor het binnenvaartschip De Oleander. Samen met Blommaert Aluminium heeft Wattlab zonnepanelen van slechts enkele millimeters dik ontworpen en in de luiken van het schip verwerkt. Zo’n constructie kan een schip met 850 vierkante meter aan beschikbaar ppervlak in tien procent van de energiebehoefte voorzien. Voor online supermarkt Picnic integreerde Wattlab ultradunne zonnepanelen in de bekende boodschappenkarretjes, om in de zomer de wagens te kunnen koelen.

Om te groeien is een nauw contact met de opdrachtgever een voorwaarde.

Bo Salet:"Het gaat sneller dan verwacht."

Loonadministratie

Waar Salet, Roefs en Kester eerst zelf bedrijven benaderden, is dat nu al omgedraaid. “Sneller dan verwacht”, aldus Salet. In april 2017 schreven ze zich in bij de Kamer van Koophandel en startten Wattlab op de studentenkamer van Kester, kantoor én productiefaciliteit. Een jaar later had Wattlab al genoeg geld om een werkplaats te huren en een eerste machine te kopen. Het grootste obstakel in de eerste jaren? Salet zucht. “Je denkt: we ontwikkelen een product en gaan dat verkopen. Maar er is meer. We liepen tegen de administratieve rompslomp aan. Ik heb geprobeerd om dat boek van tweehonderd pagina’s over loonadministratie door te nemen maar: ik spreek die taal niet. We hebben dat nu, gelukkig, uitbesteed.”

Om te groeien, merkten ze, is een nauw contact met de opdrachtgever een voorwaarde. Salet schetst een toekomstbeeld: “Dat overal ter wereld hubs van Wattlab met lokale partners samenwerken. Wij willen innovaties pushen.” En hoe zit het met de belofte dat Wattlab niet ten koste van de studie mocht gaan? Salet: “Dat is gelukt. Siebe en ik zijn inmiddels afgestudeerd, David volgt dit jaar.”

Bedrijf: Wattlab
Product: Innovatieve solar-producten
Opgericht: 2017
Studie: Ruimtevaarttechniek
Aantal werknemers: Tien
Omzet: "Zeg ik liever niet. Wattlab is in volledig eigendom."
Doelgroep: Bedrijven (vooral transport) die zonne-energie op een effectieve manier willen inzetten.
Over vijf jaar? Vanuit lokale hubs, wereldwijd, met lokale partners slimme solar-oplossingen ontwikkelen.