12 januari 2022

Stefan Buijsman in Filosofie Magazine over algoritmes en schuldgevoel

Stefan Buijsman legt in zijn column uit waarom het problematisch is dat algoritmes geen schuldgevoel hebben.

10 december 2021

Stefan Buijsman in Filosofie Magazine over computergestuurde beslissingen

Kunstmatige intelligentie is overal en kan dingen die het menselijke brein niet kan. Maar de computer kan ons nog niet, zoals een mens, uitleggen waarom hij een bepaalde beslissing neemt. Stefan Buijsman: 'Wat doorslaggevend is bij computergestuurde beslissingen is niet te achterhalen.'

28 oktober 2021

Stefan Buijsman in Filosofie Magazine over computergestuurde beslissingen

Kunstmatige intelligentie is overal en kan dingen die het menselijke brein niet kan. Maar hoe kunnen we weten of een computergestuurde beslissing wel de juiste is? Stefan Buijsman vertelt erover in zijn nieuwe column.

30 september 2021

Stefan Buijsman in Filosofie Magazine over verantwoord omgaan met AI

Kunstmatige intelligentie is overal en kan dingen die het menselijke brein niet kan. Wat zeggen de nieuwste zelflerende technieken over ons eigen denken? Stefan Buijsman vertelt erover in het eerste deel van een serie over AI.

30 september 2021

Stefan Buijsman in Knack over verantwoord omgaan met kunstmatige intelligentie

Een 'robotapocalyps' hoeven we niet te vrezen, zegt de Nederlandse wiskundefilosoof Stefan Buijsman. 'Maar we moeten wel goed nadenken over hoe we met kunstmatige intelligentie omgaan.'