21 juni 2021

Nieuwe verklaring van EU groep over ethiek en governance voor een verantwoorde toekomstplanning

De Europese Groep ethiek van de exacte wetenschappen en nieuwe technologieën (EGE) heeft haar Verklaring "Waarden voor de toekomst: de rol van ethiek in Europees en mondiaal bestuur" gepubliceerd. Hoogleraar Jeroen van den Hoven is lid van de EGE en rapporteur van deze verklaring. In de verklaring wordt gesteld dat alleen een diepgaande en inclusieve discussie over waarden een gedeelde, egalitaire en duurzame toekomst kan garanderen. De verklaring is overhandigd aan Ursula von der Leyen, voorzitter van de EU.

06 januari 2021

Universiteit van NL lezing Filippo Santoni de Sio: hoe hou je robots onder controle?

In een nieuwe reeks Engelstalige colleges van de Universiteit van Nederland vertelt Filippo Santoni de Sio over de delicate balans tussen de 'robot-dream' en de 'robot-doom'. In zijn lezing 'How can we keep robots under control?' legt hij uit dat je menselijke waarden al direct moet meenemen in het ontwerp van een robot. Pas dan kun je spreken van 'meaningful human control'.

18 september 2020

Filippo Santoni de Sio on Vox.com about social robots

When are robots good for us? And how can they be bad for us? 'When people have the ability to choose freely, and choose to spend time with robots instead of people, that’s a legitimate choice. But the choice has to be authentically free — not just the result of market forces (like tech companies pushing us to adopt addictively entertaining robots) or other economic and social pressures', says Filippo Santoni de Sio, a tech ethics professor at Delft University of Technology in the Netherlands.

21 juni 2019

Filippo Santoni de Sio member of EU expert group on ethics in automated driving

Filippo Santoni de Sio is a member and rapporteur of a newly established EU commission expert advisory group on ethical issues raised by automated driving.

26 maart 2018

Saving the life of medical ethics in the age of AI and big data

Jeroen van den Hoven spoke per video at the 2018 WHO Global Summit on Bioethics, Sustainable Development and Societies (Dakar, Senegal, 22-24 March 2018).