News and agenda

16 januari 2019

Onderzoek om het lasproces voor de productie-industrie te verbeteren

Booglassen en additive manufacturing zijn enorm belangrijk voor het relatief goedkoop en snel fabriceren van grote metalen onderdelen. Nieuw onderzoek door een team van de Universiteit van Leicester, de Technische Universiteit Delft, Diamond Light Source, University College Dublin en TATA Steel Research UK heeft laten zien hoe dit proces kan worden geoptimaliseerd om de efficiëntie te verbeteren en de kosten te verminderen. Een artikel met de bevindingen is onlangs gepubliceerd in Nature Communications.

10 januari 2019

Geavanceerde elektronenmicroscoop bij MSE

Sinds eind december is de faculteit 3mE een geavanceerd onderzoeksinstrument rijker. Bij de afdeling MSE staat een nieuwe elektronenmicroscoop, uitgerust met een Xe+ ionenbundel om 3D-onderzoek aan materialen mogelijk te maken.

17 december 2018

Peter Visser receives the Scientist of the Year Award from AkzoNobel

26 november 2018

Corrosie-expert Arjan Mol verwacht geen nieuw roestspook

Corrosie-expert Prof. Arjan Mol -TU Delft afdeling Materials Science and Engineering - heeft niet de indruk dat auto’s opeens weer verschrikkelijk roesten. Maar hij vindt het wel een goede zaak dat garagisten corrosiebescherming nauw in de gaten houden.

16 november 2018

Chroom-6 is nog steeds de beste beschermer tegen roest

Chroom-6 wordt in de luchtvaart geprezen omdat het vliegtuigen beschermt tegen corrosie. Het roesten en schimmelvorming kan namelijk nefaste gevolgen hebben. Toch hangt er een keerzijde aan de medaille van chroom-6, want deze vorm van chroom is milieuvervuilend en kankerverwekkend.

29 mei 2018

Niet al het geel in De Zonnebloemen is voor de eeuwigheid

Onderzoekers van de universiteiten van Antwerpen, Perugia en Delft onderzochten minutieus De Zonnebloemen van Vincent Van Gogh. Ze focusten – met een nieuwe technologie – op het geel dat de kunstschilder gebruikte. Zo konden ze achterhalen dat sommige delen van het werk veel gevoeliger zijn voor kleurverandering onder invloed van licht en vochtigheid.

08 mei 2018

Test ontwikkeld voor voorspellen degradatie 20e eeuwse schilderijen

Titaanwit is een pigment dat in de 20ste eeuw gebruikt werd door kunstenaars als Picasso en Mondriaan. De ‘slechte’ variant van dit pigment kan tot versnelde veroudering van schilderijen leiden onder invloed van uv-licht. TU Delft-onderzoeker Birgit van Driel heeft - samen met AkzoNobel, het Rijksmuseum en de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed in het kader van het Netherlands Institute for Conservation+Art+Science+ (NICAS) - een methode ontwikkeld om het potentiële risico voor schilderijen te identificeren. Daarmee kunnen musea maatregelen treffen om de 20ste-eeuwse schilderijen in een zo goed mogelijke staat te houden. Ze promoveert op woensdag 9 mei op dit onderwerp aan de TU Delft.

15 maart 2018

Magnetic materials: Turning up the heat on disordered magnets

01 februari 2018

Dieper ingaan op de volgende generatie implantaten, met drie disciplines tegelijk

Het is al tientallen jaren onbetwist de gouden standaard voor implantaten: titanium: een sterk, licht en corrosiebestendig metaal dat veilig in het lichaam verwerkt kan worden. En toch is er veel te doen over de manier waarop er titaniumimplantaten worden gemaakt. De komst van 3D-printtechnologie heeft aantrekkelijke nieuwe fabricagemogelijkheden geopend

23 januari 2018

In Memoriam: Prof.dr. Hans de Wit

De afdeling Materials Science and Engineering heeft het droevige bericht ontvangen dat onze zeer gewaarde professor-emeritus Prof.dr. Hans de Wit in de nacht van 21 op 22 januari 2018 in Broek op Langedijk is overleden. Hij is 71 jaar oud geworden. Hij zal op zaterdag 27 januari 2018 in Schagen begraven worden.