Formula Student Team Delft

Een jaar lang onderdeel van een van de studententeams van TU Delft

Emma van den Brink is tweedejaars student Technische Bestuurskunde en werk daarnaast mee in het Formula Student Team Delft.

Formula Student Team Delft is een team van zo’n 70 studenten dat elk jaar een elektrische raceauto bouwt. In de zomer doen we mee aan internationale wedstrijden. We strijden tegen andere universiteiten verspreid over de wereld die ook een Formula Student auto maken. De wedstrijden vinden plaats in verschillende landen, binnen en buiten Europa. Binnen Europa zijn er bijvoorbeeld wedstrijden in Nederland, Duitsland, Oostenrijk en Hongarije.

Bij de wedstrijden kan je punten halen voor verschillende onderdelen. Het doel van ons team is natuurlijk om de meeste punten te behalen en de competitie te winnen! Om dit doel te behalen hebben we de beste auto nodig. De nadruk dit jaar ligt op het maximaliseren van de ‘downforce to weight ratio’. We willen het gewicht van de auto dus zo laag mogelijk houden en de aerodynamica zo goed mogelijk maken.

Dit jaar is de organisatie van het team en productie van de auto extra uitdagend door de Corona maatregelen. We hebben weinig toegang tot de Dreamhall, waar het team voorgaande jaren vooral werkte en gebruik werd gemaakt van machines. Dit jaar zijn meetings online en zijn we afhankelijk van de machines van sponsoren. Dit kost een stuk meer tijd, omdat niet alle productie op één plek is. De grootste uitdaging dit jaar is om alles op tijd af te hebben, met behoud van kwaliteit

Halverwege mijn eerste jaar Technische Bestuurskunde kreeg ik op Brightspace een notification dat Formula Student nog teamleden zocht. Ik had nog nooit van dit dreamteam gehoord, maar bij het bericht stond een foto van een soort kleine Formule 1 auto. Ik ben een grote Formule 1 fan en alles wat met auto’s te maken heeft, dus ik werd meteen enthousiast. Na even op de website gekeken te hebben, heb ik mij gelijk ingeschreven om mee te doen.

Als je geselecteerd wordt, krijg je de unieke kans om bij te dragen aan een geweldig project. Het voelt als een eer, want niet iedereen komt door de selectie. Omdat iedereen op vrijwillige basis meedoet, is de motivatie van het team hoog. Iedereen levert maximale inzet en is vastbesloten om de beste auto tot nu toe neer te zetten. Dit sterke teamverband kom je denk ik niet zo snel ergens anders tegen en maakt het bijzonder om onderdeel van het team te mogen zijn.

Het gehele team bestaat uit studenten. Er is een structuur in de taakverdeling. Bovenaan staat het kernteam. Hieronder valt het management met de team manager, chief engineer, iemand voor financiën en iemand voor operations&marketing. In het kernteam zitten ook de chiefs. Er zijn chiefs van de verschillende departementen (bijv. chassis, aerodynamics, embedded, powertrain) en er zijn production chiefs (bijv. carbon fibre laminating, CNC, 3D printing). Onder de chiefs heb je de engineers van dat departement en productieproces. Dit kunnen parttimers en fulltimers zijn.

Ik ben een parttime engineer en ben binnen het chassis departement samen met nog iemand verantwoordelijk voor ergonomie. Dit heeft betrekking op alles wat met de houding en rijervaring van de chauffeur te maken heeft, bijvoorbeeld de positie en weerstand van de pedalen, het ontwerp van het stuur en de stoel. Daarbij ben ik sinds het ontwerp van de auto af is, ook productie chief. Samen met nog iemand ben ik verantwoordelijk voor de planning en organisatie van alle elementen die gelamineerd moeten worden met carbon fibre. Dit is onder andere de hele chassis, alle vleugels van de auto en de containers van de accu’s en motor controllers.

Ik ben dus parttime engineer bij FSTD, want daarnaast zit ik namelijk ook in mijn tweede jaar van TB. Vooral in mijn rol als productie chief komen TB-skills terug. Uit verschillende departementen moeten elementen gelamineerd worden. Ik moet dus goed het overzicht houden wanneer welk element gelamineerd kan worden, of er dan genoeg mensen beschikbaar zijn om te helpen, of er genoeg voorraad is, of er een oven beschikbaar is etc. etc. Daarbij is communicatie met andere chiefs en de engineers heel belangrijk.

TB-skills komen ook erg van pas als er problemen ontstaan. Helaas gebeurt het wel eens dat er dingen gebeuren die je niet zag aankomen waardoor het proces wordt vertraagd. Op die momenten moet er zo snel mogelijk overlegd worden wat we gaan doen om zo snel mogelijk weer verder te kunnen.

Bij de dingen die ik doe gebruik ik niet letterlijk de theorie die ik geleerd heb in de vakken. Maar de manier van denken die we aangeleerd krijgen is wel echt handig. Toen ik met het team begon en veel samenwerkte met studenten van andere studies, kwam ik erachter wat voor toegevoegde waarde TB’ers hebben. De echte techneuten zijn heel goed op hun eigen onderwerp, maar wij kunnen vaak het overzicht houden en verschillende departementen verbinden en zo proberen het proces soepel te laten verlopen.