Minor in het buitenland: Nepal

Flip Steenbrink

Stel: je krijgt de mogelijkheid om een technisch project rond olifanten in Nepal te doen, en daar dan ook nog eens studiepunten voor te krijgen. Zou je dan in het vliegtuig stappen? Voor mij was de beslissing snel gemaakt.

Toen ik onderzocht wat ik tijdens mijn minor – je zelf-ingerichte semester in je derde jaar – kon gaan doen heb ik me al snel aangemeld voor de minor International Entrepreneurship & Development. Deze minor houdt in dat je eerst 2 maanden in Nederland een ontwikkelingsproject voorbereidt met een projectgroepje, waarna je in 3 maanden het project in een ontwikkelingsland uitvoert. Zo gaan er studenten naar bijvoorbeeld Afrika, Suriname, Mexico en Iran. Mijn project voer ik samen met twee medestudenten uit in een afgelegen gebied in zuidwest Nepal.

Ons project gaat over het verbeteren en herontwerpen van een elektrisch hek om olifanten tegen te houden. Het speelt zich af in de bufferzone rond Bardia National Park, waar ruim 50.000 mensen wonen met boerderijen, vee en natuurlijk veel familie en vrienden.

Het uitdagende aan ons project is dat het hek aan vele eisen moet voldoen: niet alleen technisch mogelijk, maar ook financieel aantrekkelijk. Het belangrijkste is echter dat de lokale bevolking ook in het hek gelooft, zij moeten het namelijk bouwen en onderhouden.

Drie aspecten van het probleem worden hierbij gecombineerd, wat kenmerkend is voor een TB project. We werken in een multidisciplinair team: ik studeer TB en mijn projectgenoten studeren Werktuigbouwkunde en Industrieel Ontwerpen. Er komen dus verschillende achtergronden samen. Ook het feit dat we veel werken en omgaan met Nepalezen, mensen met een volledig andere cultuur, maakt het extra uitdagend en leuk.