"Niet iedereen hoeft ondernemer te zijn, maar je moet wel ondernemend kunnen denken." Alleen dan worden de hoognodige innovaties in de gebouwde omgeving realiteit. Met het succesvolle BK-Launch Platform en plannen voor de toekomst zet hoogleraar Construction Management and Entrepreneurship Hans Wamelink het belang van ondernemend denken op de kaart.

Waarde creëren

Sinds de officiële lancering van het BK-Launch Platform in 2021 is er veel gebeurd. “Het is nu echt een platform dat startende studenten helpt,” vertelt Wamelink enthousiast. “De vakken zitten binnen twee minuten vol, net als de Entrepreneurship Week waar honderd studenten op af kwamen.” De populariteit van het BK-Launch Platform zit in de wijze waarop de faculteit Bouwkunde sterk is verbonden met maatschappelijke opdrachten en de praktijk, denkt Wamelink. “Ontwerpend denken en ondernemend denken lijken ook erg op elkaar.” In beide gevallen werk je in een cyclus aan een oplossing, die je constant verbetert. Bij ontwerpend denken is die cyclus sterk oplossingsgericht, terwijl ondernemend denken een stap verder gaat: welk probleem los ik echt op met mijn idee? Wat is er echt nodig, voor de maatschappij én de (toekomstige) klant? “Deze basisvoorwaarde voor ondernemend denken, het creëren van waarde, is bij BK-Launch compleet vervlochten in het onderwijs. Studenten vinden dat in het begin lastig, maar gaandeweg ontdekken ze dat dit waarde heeft, ook als architect en ontwerper.” Het gaat er daarom niet om dat iedere student een eigen bedrijf begint, maar dat studenten in opdracht van de maatschappij nadenken over de waarde die ze toevoegen.” 

Een ontwerp moet niet alleen mooi zijn, het moet vooral waarde hebben – voor de gebruikers, de omgeving en de maatschappij als geheel.

Fascinatie voor innovatie

Ondernemend denken is nodig om innovaties echt van de grond te krijgen. Zo kan een goed idee uitgroeien tot een praktisch inzetbare innovatie en een succesvol bedrijf. Met die visie is Wamelink gewoon ergens begonnen: “De wereld is breder dan alleen het ontwerpen van een gebouw. Daarom heb ik het eerste keuzevak opgezet, om het ondernemend denken te introduceren onder studenten Bouwkunde. Door het enthousiasme en de ondersteuning van de studenten is dat keuzevak uitgegroeid tot BK-Launch.” Dergelijke onderwijsinnovaties kosten tijd, maar zijn op een gegeven moment niet meer weg te denken uit het curriculum. “Als er genoeg mensen om geven, dan merk je dat het steeds meer een plek krijgt. Dat is ook mijn passie. Nieuwe ideeën blijven uitproberen, en de nieuwe standaarden steeds meer in reguliere structuren stoppen. Zo krijgt verandering echt een plek in het onderwijs. En kan ik weer nieuwe dingen ontwikkelen!”

Ondernemend denken als integraal onderdeel van het onderwijs

Als onderdeel van de nieuwe ontwikkelingen rondom BK-Launch worden er gesprekken gevoerd om het ondernemend denken steeds meer integraal onderdeel te maken van het onderwijs – niet alleen bij Bouwkunde, maar in al het TU Delft onderwijs. “Theorie en praktijk zijn helemaal met elkaar vervlochten in het onderwijs, net als het ondernemend denken en ontwerpend denken. Die volledige integratie is een vernieuwing in het ontwerponderwijs bij Bouwkunde.” De docenten in de BK-Launch vakken zijn allemaal mensen uit de praktijk, die zijn ondernemer of ondernemer geweest. Ook de bedrijven en partners draaien mee in het onderwijs als gastdocent. De theoretische vakken worden gegeven door de collega’s van de faculteit Techniek, Bestuur en Management. “Hoe dat precies vorm krijgt op grote schaal zijn we nu aan het bedenken,” voegt Wamelink toe. “Daarbij kijken we ook naar mogelijke internationale samenwerkingen met andere universiteiten.”

Enthousiasme en doorzettingsvermogen als voorwaarde voor succes

Het enthousiasme en het doorzettingsvermogen van de studenten noemt Wamelink het belangrijkste succesverhaal van BK-Launch. “Bij de echte ondernemende studenten zie je dat ze, als ze vallen of dreigen te vallen, hun idee weten aan te passen. Zij ontwikkelen dan een nieuw product, of weten het risico beter te spreiden. Dat zijn de echte ondernemers, die blijven kijken wat er gebeurt en wat er mogelijk is met hun netwerk.” Zijn grote droom is dat over een aantal jaar bedrijven zijn voortgekomen uit BK-Launch die echt verschil maken: “Dat die bedrijven werken vanuit morele impact en innovatieve oplossingen bieden voor mooier, beter, sneller – maar dat de grondleggers er ook een boterham aan kunnen verdienen.” Maatschappelijk verantwoord ondernemen en ondernemend denken gaan als het aan Wamelink ligt daarom een vaste plek krijgen in het onderwijs.

Als de innovatieve ideeën van onze studenten de sector en de maatschappij ten goede veranderen, dan is BK-Launch wat mij betreft succesvol.

De vele wegen naar succes

Het succes van BK-Launch ligt vooral in de manier waarop het concept echt als platform dient. Het platform bestaat niet alleen uit de studenten die de vakken volgen, de docenten en de verbonden bedrijven en partners uit de praktijk, maar ook uit de betrokkenheid van het team en studenten die inmiddels zijn afgestudeerd, hun bedrijf zijn gestart en bij BK-Launch terugkeren om gastlezingen te geven. “Er zijn veel mensen bij betrokken. Onze Community Manager zorgt ervoor dat de juiste mensen met elkaar worden verbonden. We willen ook niet alles zelf doen. BK-Launch is vooral een eerste stap, waarbij we helpen om studenten met een goed idee te verbinden met de juiste mensen.” Die studenten hoeven niet per se de BK-Launch vakken te hebben gevolgd. Het draait om het innovatieve idee dat ze meebrengen, benadrukt Wamelink. “Zo is Kathryn Larsen bijvoorbeeld bij ons terechtgekomen na haar afstuderen, om haar Studio Kathryn Larsen verder te ontwikkelen. En Jaime Alonso Candau was Nonica.io al gestart, met succesvolle samenwerkingen met bijvoorbeeld Autodesk. Bij BK-Launch kan hij andere studenten ontmoeten en makkelijker in contact komen met de juiste mensen. Zo blijft het BK-Launch Platform continue in ontwikkeling om innovatieve ideeën voor de gebouwde omgeving zo goed mogelijk te helpen ontwikkelen.”

Van keuzevak naar Startup Vouchers en toekomstplannen

Het oorspronkelijke keuzevak ‘Entrepeneurship in Architecture and the Built Environment’ is uitgegroeid tot het overkoepelende concept BK-Launch, met twee volwaardige MSc elective courses, Startup Vouchers voor studenten met goede innovatie ideeën, een fysieke en creatieve werkruimte waar startende studenten elkaar kunnen ontmoeten, partners uit de praktijk, een volgeboekte Entrepreneurship Week in 2022, en succesvolle startups van studenten. Wamelink: “We hebben meer partners en bedrijven die het platform willen steunen, inclusief Oosterhoff, Brink, Smits Vastgoedzorg, CBRE, de Lighthouse Foundation en het 4TU Centre for Engineering Education. Daaruit blijkt hoe groot de interesse voor werken aan innovatie is, zowel in het onderwijs als de praktijk.”

Dit verhaal is gepubliceerd: mei 2023

Meer informatie

Neem voor meer informatie over mogelijke samenwerkingen met BK-Launch contact op met Community Manager Falco Zeekaf. Overige vragen over BK-Launch kunnen worden gesteld aan Marilotte Stemerdink.

Headerbeeld: Hans Wamelink bij introductie van Kathryn Larsen voor een reeks van Entrepreneurial Stories.