Hoe afvalwaterverwerking een rol speelt in de ontwikkeling van geneesmiddelen

Nieuws - 25 januari 2021

Winnifred Noorlander, een Systems & Control-student met een passie voor ondernemerschap, werkt aan een nieuw medicijn voor de behandeling van bloedvergiftiging (sepsis), een levensbedreigende reactie van het lichaam op een infectie. Sepsis is verantwoordelijk voor 20% van alle wereldwijde sterfgevallen - 11 miljoen mensen. Hoe doet een student, zonder enige voorkennis van biotechnologie, dit onderzoek aan de faculteit Technische Natuurwetenschappen? Hoe werkt ze aan een meer betrouwbare en betere oplossing voor deze uiterst dodelijke ontstekingsziekte?

Onderzoek naar afvalwaterbacteriën

Dit verhaal begint ver voor Noorlanders betrokkenheid, bij de onderzoeksgroep Milieubiotechnologie aan de TU Delft. Hier doen Mark van Loosdrecht, Yuemei Lin en vele anderen al langere tijd onderzoek naar het gedrag van bacteriën toegepast in afvalwaterzuivering. Ze ontdekten dat bacteriën in staat zijn om bepaalde verbindingen uit afvalwater, zoals stikstof, om te zetten in bruikbare biopolymeren. Tijdens dit proces vormen de bacteriën een laag om zichzelf heen om zichzelf te beschermen tegen de omgeving. Ze vormen een zogenaamde ‘korrel’. Ze ontdekten dat ze deze procestechnologie konden gebruiken om nieuwe duurzame materialen te ontwikkelen voor verschillende industrieën, zoals de papierindustrie, de landbouwsector en de cementindustrie. Noorlander zag echter kansen in een nieuwe toepassing van deze inzichten.

Lees het hele artikel over Noorlander's ondernemersreis en haar zoektocht naar een gepassioneerde mede-ondernemer bij de TU Delft Campus.