Marco Reijne, fietsdynamica expert TU Delft, vertelt basisschool leerlingen alles over de Olympische baanfiets

Nieuws - 01 juli 2021

Tijdens het programma Olympisch Delft vertellen TU onderzoekers basisschool leerlingen alles over innovaties die we terugzien op de Olympische- en Paralympische Spelen in Tokio deze zomer. Fietsdynamica expert Marco Reijne bezocht maandag 28 juni de International School Delft. Daar vertelde hij de kinderen hoe hij samen met andere experts de baanfiets voor de Nederlands ploeg heeft ontworpen. Hij gaf ze ook een opdracht: stel dat je zelf meedoet aan de Olympische Spelen en je hebt duizend euro om jouw fiets te bouwen, waar geef je dat geld dan aan uit? De meeste kinderen verdeelden het geld netjes over de verschillende elementen zoals het uiterlijk van de fiets, stijfheid, aerodynamica en remmen. Marco liet de kinderen ook nog een echte baanwedstrijd zien en vertelde meer over de tactiek van de fietsers en hoe de fiets hun daarbij helpt. Tot slot liet hij ze zien wie er voor Nederland uitkomen in Tokio, zodat de kinderen de rijders én natuurlijk Marco’s ontworpen fiets op televisie kunnen bewonderen.