AIT en TU Delft lanceren internationaal PhD-programma over duurzame transformatie energiesysteem met behulp van AI

Nieuws - 02 november 2022
  • Nieuw doctoraatsprogramma ontwikkelt baanbrekende plannings- en operationele methoden op basis van kunstmatige intelligentie en machinaal leren
  • Bundeling van technologische expertise en systeemkennis van toegepast en academisch onderzoek

Het Austrian Institute of Technology (AIT) en TU Delft starten hun eerste gezamenlijke PhD-programma in het wintersemester van 2022/23. Door samen te werken in het gebruik van AI en machine learning bij de planning en exploitatie van toekomstige duurzame energiesystemen, creëren de twee instellingen een nieuw PhD-programma dat de ontwikkeling van innovatieve methoden moet bevorderen.

Focus op digitalisering en AI in methodeontwikkeling

Het gezamenlijke PhD-programma richt zich op toenemende digitalisering in het energiesysteem en het potentieel daarvan om onze energie-infrastructuur efficiënter, betrouwbaarder en veiliger te exploiteren. Nieuwe technologieën, politieke ontwikkelingen en marktmechanismen in de energiesector maken de energiesystemen van morgen steeds complexer, en dit stelt ons voor nieuwe technische uitdagingen. De onderzoeksresultaten van de zes promovendi in het nieuwe programma zullen het wetenschappelijke kader creëren voor het gebruik van kunstmatige intelligentie en machinaal leren bij de ontwikkeling van energie-infrastructuur. Het PhD-programma zal de volgende belangrijke onderzoeksgebieden behandelen: het gebruik van Big Data analytics voor het efficiënt plannen, ontwerpen en exploiteren van toekomstige energiesystemen op basis van nieuwe methoden voor gegevensverwerving en -beheer; gegevensintegratie en -verspreiding; gegevensverwerking; beveiligings- en privacykwesties en veerkracht.

De begeleiding van de promovendi omvat academische uitwisselingen, interne lezingen en seminars, alsmede flexibele onderzoeksverblijven in zowel Wenen als Delft. De onderzoeksresultaten zullen naar verwachting ook een belangrijke bijdrage leveren aan internationale instanties, groepen en verenigingen die werkzaam zijn op het gebied van energiesystemen en -technologieën. In het wintersemester van 2022/23 gaat het eerste gezamenlijke PhD-programma van start dat zes plaatsen biedt en een looptijd heeft van vijf jaar. De inschrijvingsfase is al begonnen.

Wolfgang Hribernik, hoofd Centrum voor Energie, AIT

"De toenemende complexiteit van toekomstige energiesystemen kan worden aangepakt met behulp van kunstmatige intelligentie en machinaal leren. Wij bieden een unieke setting voor dit PhD-programma, met een team van vooraanstaande experts en onderzoekers die in samenwerking met de TU Delft de wetenschappelijke leiding op zich nemen. Het AIT Center for Energy brengt zijn expertise in op het gebied van technisch-economische analyse, het gebruik van flexibiliteit in het energiesysteem, de evaluatie van energiesysteem- en marktmodellen en hun impact op de energiemarkten. In samenwerking met de industrie en infrastructuurbeheerders zal het PhD-programma kunstmatige intelligentie en machine learning gebruiken om innovatieve use cases te creëren, zoals energievoorspellingen, voorspelling van energiemarktprijzen, foutdetectie en efficiënte technieken voor vraagbeheersing. De TU Delft is een gerenommeerde academische partner met een internationale reputatie op dit gebied, wat de gezamenlijke claim van het programma op uitmuntendheid weerspiegelt."

Jochen Cremer, Co-Directeur van het TU Delft AI Energy Lab en Assistant Professor bij de faculteit Elektrotechniek, Wiskunde en Informatica

"In een duurzaam energiesysteem ontstaan nieuwe use cases. Ze omvatten het voorspellen van flexibiliteit in het elektriciteitsnet en de zelflerende optimalisatie van het laadbeheer van elektrische voertuigen. Als onderdeel van het AI Initiative van de TU Delft ontwikkelt het Delft AI Energy Lab nieuwe AI-gebaseerde algoritmen om bestaande en nieuwe use cases voor een duurzaam energiesysteem te verbeteren. Hierbij wordt gebruik gemaakt van AI-methoden zoals grafische neurale netwerken, reinforcement learning en methoden uit de signaalverwerking. Nieuwe use cases zijn dringend nodig om de energietransitie te beheersen en de Net Zero doelen te bereiken. In het AIT Center for Energy hebben we een belangrijke partner om het potentieel van deze methoden aan te boren. Samen met het PhD-programma hebben we het kader gecreëerd voor ons talent om de meest relevante vragen te onderzoeken. Ik kijk uit naar onze boeiende samenwerking."

De PhD vacatures zijn hier te vinden: https://www.tudelft.nl/ai/delft-ai-energy-lab/vacancies-1

AIT Center for Energy

Het AIT Center for Energy werkt aan oplossingen voor de duurzame energievoorziening van morgen. De themaportefeuille van het centrum is gericht op drie centrale systemen: duurzame openbare energievoorzieningssystemen; decarbonisatie van industriële processen en installaties; en innovatieve technologieën en oplossingen voor stedelijke veerkracht (gebouwen, steden). Meer informatie over het AIT: https://www.ait.ac.at/en/about-the-ait/center/center-for-energy

Contact

• Co-Director of the TU Delft AI Energy Lab and Assistant Professor at the Faculty of Electrical Engineering, Mathematics and Computer Science: Jochen Cremer, J.L.Cremer@tudelft.nl.
  • Press officer Digital Society TU Delft: Pauline Bijster, H.P.Bijster@tudelft.nl  or +31 (0)6 484 210 89.