Ir. Kemo Agović benoemd tot nieuwe directeur I&IC

Nieuws - 10 februari 2023

Het College van Bestuur heeft ir. Kemo Agović benoemd tot nieuwe directeur van het Innovation & Impact Centre (I&IC) per 1 april 2023. Momenteel is hij Directeur Informatie- en & Sensorsystemen bij TNO Defense, Safety & Security.  Agović zal Paul Althuis opvolgen, die sinds 2005 leiding heeft gegeven aan de valorisatieactiviteiten van TU Delft.

Kemo Agović studeerde elektrotechniek aan de Universiteit Eindhoven. Na zijn afstuderen trad hij in 2006 in dienst bij TNO, waar hij als onderzoeker, senior projectmanager en programmamanager werkzaam was. In die jaren was hij namens TNO onder meer lid van het bestuurscomité van NanoLabNL, de nationale faciliteit voor nanotechnologisch onderzoek. Als onderzoeksleider radartechnologie trad hij in 2011 toe tot het bestuurscomité van het Dutch RAdar Centre of Expertise (D-RACE), een samenwerking tussen TNO, Thales Nederland en het Ministerie van Defensie. Tussen 2015 en 2018 was hij algemeen directeur van QuTech, het onderzoekscentrum voor Quantum Computing en Quantum Internet dat TU Delft en TNO in 2014 samen hebben opgericht. Sinds 2018 is Agović Directeur Informatie- en & Sensorsystemen bij TNO.

Het CvB is verheugd met de benoeming van Agović: “Met de recente verzelfstandiging is het Innovation & Impact Centre een nieuwe fase ingegaan, waarin we onze maatschappelijke en economische impact willen maximaliseren. Kemo Agović heeft jarenlange ervaring in zowel technologisch onderzoek als de samenwerking binnen de gouden driehoek van onderzoek, bedrijfsleven en overheid, en hij kent het innovatiespeelveld op lokaal en nationaal niveau. We hebben er alle vertrouwen in dat I&IC onder zijn leiding onze huidige allianties kan versterken en nieuwe in gang zetten. Dit alles natuurlijk met als doel om de vruchten van onze kennis nog sneller naar de samenleving te brengen”, aldus Rector Magnificus/Collegevoorzitter Tim van der Hagen.

Kemo Agović: “Ik ben verheugd om deel uit te maken van zo'n dynamische en ambitieuze organisatie en ik hoop samen met mijn collegae bij TU Delft heel veel (nieuwe) manieren te vinden om de resultaten van het onderzoek aan TU Delft te verspreiden en om te zetten in praktische toepassingen. Dit onder andere door wetenschappers, overheid, bedrijven en maatschappelijke organisaties samen te brengen om samen te werken aan projecten die een echte impact hebben op de samenleving.”

Kemo Agović volgt Paul Althuis op, die sinds 2005 leiding heeft gegeven aan de valorisatieactiviteiten van TU Delft. “Paul Althuis stond aan de wieg van wat is uitgegroeid tot het huidige Innovation & Impact Centre. Toen valorisatie destijds de officiële derde kerntaak werd van universiteiten, kon niemand vermoeden wat een vlucht die activiteiten zouden nemen. Wij zijn Paul enorm dankbaar voor zijn inzet en drijvende kracht hierin, waardoor ‘impact’ inmiddels deel uitmaakt van het Delftse DNA”. Paul Althuis vervult vooralsnog de functie van directeur holding TU Delft Services en directeur Delft Enterprises.