COMP-ECO: TU Delft gaat bijdragen aan Pools composieten-ecosysteem

Nieuws - 07 februari 2023

De TU Delft werkt samen met Technology Partners Warsaw, TU Dresden, het Polish Air Force Institute of Technology en de Warsaw University of Technology om de positie van de Poolse Mazovia-regio als competence hub voor multifunctionele composieten en slimme structuren te versterken. De door Horizon Europe gesteunde samenwerking komt tegemoet aan doelstellingen van de Poolse regering en draagt bij aan de Europese Green Deal, aangezien composieten en slimme structuren kunnen worden gebruikt om vervoer - met name de luchtvaart - duurzamer te maken. Het project is in januari 2023 gestart.

Afbeelding: met dank aan het COMP-ECO-project.

De bijdrage van de faculteit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek van de TU Delft zal bestaan uit het geven van technische en niet-technische cursussen, het uitwisselen van informatie over relevante onderzoeksgebieden en door het aanbieden van tijdelijke posities voor onderzoekers uit Polen. Otto Bergsma is een van de materiaalonderzoekers van de TU Delft die bij de samenwerking betrokken is:

Onze groep doet al onderzoek samen met een aantal van de partners. Deze nieuwe samenwerking is een geweldige kans om het expertiseniveau op het gebied van composieten en slimme structuren in Europa te helpen verhogen en ons netwerk van experts uit te breiden.

Een groot voordeel van het gebruik van multifunctionele composieten en slimme structuren is dat het duurzaamheid helpt verbeteren. In de luchtvaartindustrie bijvoorbeeld kan het gebruik van lichtgewicht composieten en slimme structuren, zoals flexibele vleugels, het gewicht en de luchtweerstand van vliegtuigen verminderen en de aerodynamische eigenschappen verbeteren. Dit verhoogt de energie-efficiëntie van het vliegtuig en vermindert de emissies.

Het project ging in januari 2023 van start. Otto Bergsma en Roger Groves reisden naar Warschau om de officiële startbijeenkomst bij te wonen en een bezoek te brengen aan de laboratoria van de Technische Universiteit van Warschau, de productiefaciliteiten van Technology Partners en de onderzoeksfaciliteiten van het Polish Air Force Institute of Technology. Alle deelnemers van de faculteit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek TU Delft zijn: Roger Groves, Otto Bergsma, Roeland de Breuker, Nathan Eskue en Julie Teuwen.

Dr. Otto Bergsma, onderzoeker Aerospace Structures and Materials.

Bezoek de project website: www.comp-eco.eu