Gratis online cursus Duurzame Luchtvaart door de experts van TU Delft

Nieuws - 16 februari 2023

Kunnen we in de toekomst klimaatneutraal vliegen? Hoe zien de vliegtuigen van de toekomst eruit, op welke energiedragers of brandstoffen vliegen ze en welke keuzes kun je zelf maken? Vanaf 16 februari delen de experts van de TU Delft hun kennis over duurzame luchtvaart in de gratis online cursus ‘Sustainable Aviation: The Route to Climate-Neutral Aviation’. Zowel docenten van de TU Delft en gastdocenten uit de luchtvaartindustrie gaan in de cursus in op recente innovaties en veelbelovende ontwikkelingen die leiden tot klimaatneutrale luchtvaart. De deelnemers krijgen inzicht in de uitdagingen en afwegingen die we tegenkomen op de weg ernaar toe. Voorkennis of een technische achtergrond zijn niet nodig.

Doe mee!

De cursus is geschikt voor politici en beleidsmakers in luchtvaart, klimaat en transport, professionals in de media (denk aan journalisten, tekstschrijvers en programmamakers) en professionals in de luchtvaart- of transportsector. Ook studenten, middelbare scholieren en anderen die geïnteresseerd zijn in het onderwerp kunnen veel leren van deze cursus en zijn van harte welkom om mee te doen. Schrijf je hier in!

We hebben een klimaatneutrale luchtvaart nodig. De uitdagingen zijn enorm, maar oplossingen moeten en zullen worden gevonden. Via deze MOOC willen we delen wat we weten, zodat jullie allemaal deel kunnen uitmaken van deze 'clean sky revolution.

― Henri Werij, decaan Faculteit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek TU Delft

De cursus

De cursus begint bij de basis van hoe vliegtuigen vliegen en hoe ze het klimaat beïnvloeden. Vervolgens bespreken we oplossingen. Hier komen alternatieve voortstuwingsmethoden, energiedragers en brandstoffen (denk aan vliegen op batterijen of brandstofcellen) en nieuwe vliegtuigontwerpen (waaronder de Flying-V) aan bod. Ook zullen we een paar veel voorkomende mythes doorprikken.

We kijken niet alleen naar technische oplossingen, maar vooral ook naar het verduurzamen van het hele luchtvaartsysteem. Denk aan duurzame vliegvelden, productie en exploitatie van vliegtuigen en menselijk gedrag. De cursus zet aan tot kritisch en creatief denken over de toekomst van de luchtvaart en over hoe je deel kunt uitmaken van die oplossingen.

Praktisch

De cursus start op 16 februari en duurt zes weken. Gemiddeld is 4 à 5 uur per week nodig om de colleges te volgen en te oefenen met de opdrachten. Je kunt de cursus doen wanneer het je uitkomt, maar er zijn wel voldoende mogelijkheden zijn om vragen te stellen aan docenten of te discussiëren met mede-cursisten. De cursus is in het Engels. Er zijn geen kosten aan verbonden. Meer informatie vindt je hier. Op deze website van het Edx Platform kun je je ook aanmelden.