Olya Kudina nieuw lid van De Jonge Akademie

Nieuws - 16 januari 2024 - Webredactie

Olya Kudina is een van de tien nieuwe leden van De Jonge Akademie van de KNAW. De tien onderzoekers worden officieel als lid van De Jonge Akademie geïnstalleerd op 26 maart 2024. Tijdens hun vijfjarig lidmaatschap maken zij zich sterk voor projecten op het gebied van wetenschapsbeleid, interdisciplinariteit, internationalisering en de relatie tussen wetenschap en samenleving. Kudina richt zich op techniekfilosofie.

Olya Kudina onderzoekt de dynamische relatie tussen technologieën en menselijke waarden, specifiek hoe kunstmatige intelligentie de democratie beïnvloedt en kan versterken. Bijvoorbeeld hoe je deze technologieën op een duurzame manier kunt ontwikkelen, terwijl de principes van ‘duurzaamheid’ niet statisch zijn en zich ontwikkelen tijdens interactie met technologieën zoals kunstmatige intelligentie. Kudina’s onderzoek omvat filosofie, design en computerwetenschappen en combineert theoretisch en empirisch werk.

Kudina voelt zich zeer vereerd met het lidmaatschap: ‘Ik besef de enorme verantwoordelijkheid van deze rol. In mijn functie bij de Young Academy zal ik werken aan het opbouwen van meer inclusieve en veerkrachtige digitale samenlevingen, met een focus op de reflectieve vaardigheden van kinderen en jongvolwassenen met betrekking tot digitale technologieën. Bovendien streef ik ernaar bij te dragen aan inclusie en diversiteit in het Nederlandse academische milieu, met name met betrekking tot de integrale aanwezigheid van internationale onderzoekers en studenten.’

Lees het volledige persbericht van De Jonge Akademie.