Toewijzing financiering aan Indonesisch-Nederlands onderzoeksproject voor weerbare gezondheidssystemen

Nieuws - 13 december 2023 - Webredactie

NWO en het Indonesische Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (KemendikbudRistek) hebben twee nieuwe projecten gefinancierd binnen het Indonesisch-Nederlandse programma voor onderzoekssamenwerking. De projecten worden gekenmerkt door een impactplanbenadering gericht op het voorkomen van nieuwe uitbraken van zoönotische ziekteverwekkers en de voorbereiding op toekomstige pandemieën. TBM onderzoeker Zenlin Kwee is een van de hoofdaanvragers van project ‘PARAATHEID’. Het consortium is interdisciplinair en betrekt partners uit de (semi)publieke en particuliere sector.

De twee projecten ontvangen financiering via de Call for proposals ‘Weerbare gezondheidssystemen voor paraatheid voor uitbraken van pathogenen’. Deze call ondersteunt onderzoek dat erop gericht is ons gezondheidssysteem beter uit te rusten voor de preventie van nieuwe wereldwijde uitbraken, in het licht van het bestaan en de verspreiding van nieuwe infectieziekten in stedelijke omgevingen (zoals zoönosen). Om de gezondheid van de bevolking te beschermen en gezondheidsverschillen aan te pakken, zullen meerdere sectoren met elkaar moeten samenwerken en dienen ook biomedische, klinische, gedragsmatige en sociale aspecten onderzocht te worden.

Opbouwen van weerbare gezondheidssystemen

Van onze ervaring met de recente COVID-19-pandemie hebben we geleerd hoe belangrijk een betrouwbaar gezondheidszorgsysteem is om uitbraken van infectieziekten te kunnen voorkomen, opsporen en aanpakken. Met het PARAATHEID-onderzoeksproject willen we de volksgezondheid beschermen door het ontwikkelen van een richtlijn voor investeringen in een weerbaar gezondheidszorgsysteem. Die investeringen dienen onder andere te worden gedaan in het versterken van monitoringsystemen, het verbeteren van de capaciteit van de gezondheidszorg en het versterken van de gemeenschap door het bevorderen van de naleving van volksgezondheidsregels (zoals dagelijkse hygiëne en afstand bewaren). Zo kunnen gezondheidszorgstelsels zich beter voorbereiden op, en reageren op, uitbraken van infectieziekten en zullen de economische en sociale kosten van pandemieën uiteindelijk afnemen.

Lees de samenvattingen van de twee toegekende projecten.

Over het consortium

Naast Zenlin Kwee, zijn vijf andere TBM onderzoekers betrokken bij het project: Saba Hinrichs-Krapels, Neelke Doorn, Tina Comes en Samantha Copeland. Daarnaast zijn ook Roland Bal van Erasmus School of Health Policy & Management and PDPC (Pandemic & Disaster Preparedness Center) en Indonesische partners betrokken: ITB (Institute Technology of Bandung) met tweede hoofdaanvrager Dr. Saut Sagala, UI (University of Indonesia) en Perkumpulan Inisiatif (een Indonesische NGO).

De volledige naam van het project is Pandemische paraatheid en het opbouwen van gezondheidssystemen die weerbaar zijn tegen menselijke pathogene ziekten (PARAATHEID).