AIAA eert René van Paassen met De Florez Award for Flight Simulation

Nieuws - 09 januari 2024

Het American Institute of Aeronautics and Astronautics (AIAA) heeft bekendgemaakt dat universiteit hoofddocent Control & Simulation René van Paassen de winnaar is van de 2024 AIAA de Florez Award for Flight Simulation. De prijs is een erkenning van een uitmuntende individuele prestatie in de toepassing van vluchtsimulatie voor luchtvaarttraining, -onderzoek en -ontwikkeling. Volgens de AIAA verdient Van Paassen de prijs voor zijn belangrijke bijdragen op het gebied van ‘human-in-the-loop’ voertuigsimulatie, real-time en gedistribueerde simulatiesoftware en menselijke factoren in de luchtvaart. "Hij is een zichtbare ambassadeur voor de universiteit."

René van Paassen: "Ik ben zeer vereerd met deze prijs en denk dat het goed is om het belang van (vlieg)simulatie te benadrukken. We vragen piloten en andere professionals om complexe voertuigen en machines te bedienen en verwachten dat ze snel reageren op afwijkingen. De Human Factors theorie vertelt ons dat dit alleen kan werken als professionals patronen kunnen oppikken uit de veelheid van signalen die beschikbaar zijn. We zijn het aan hen verplicht om ons inzicht in training en prestaties te vergroten en dat om te zetten in geschikte trainingsomgevingen om hun vaardigheden aan te scherpen."

AIAA Executive Director Dan Dumbacher feliciteert alle prijswinnaars: "We zijn er trots op dat we deze uitstekende vakmensen kunnen erkennen voor hun invloed op de luchtvaart- en ruimtevaartsector, hun uitmuntende verdiensten en hun unieke bijdragen aan de kunst, wetenschap of technologie van de luchtvaart- en ruimtevaart. Deze voorbeeldige professionals, gekozen door hun collega's, zijn echt inspirerend. We zijn dankbaar voor hun inspanningen voor de toekomst van de luchtvaart- en ruimtevaart."

De prijs wordt uitgereikt tijdens het 2024 AIAA SciTech Forum in januari in Orlando, Florida. De prijsuitreiking wordt dinsdag 9 januari 2024 om 0800 uur ET (14.00 uur onze tijd) live uitgezonden op AIAA SciTech Forum and Exposition | AIAA

Over AIAA

Het American Institute of Aeronautics and Astronautics (AIAA) is 's werelds grootste technische luchtvaart- en ruimtevaartvereniging. Met bijna 30.000 individuele leden uit 91 landen en 100 bedrijfsleden brengt AIAA industrie, academische wereld en overheid samen om techniek en wetenschap in de luchtvaart- en ruimtevaart en defensie vooruit te helpen.