News

10 november 2022

Successful demo of long-range remotely-controlled vessels

Successful demo of long-range remotely-controlled vessels

The first fully-automated demo of AVATARs - autonomous emission-free waterways vessels - took place on the pond in front of the 3mE building. Three model-scaled vessels neatly demonstrated their manoeuvrability, precision controlled turning and steering capabilities thanks to long-range Wi-Fi and 4G communications and newly-developed AI directed collision-avoidance technology.

08 november 2022

Vacuuming-up rare metals from the deep sea floor

Vacuuming-up rare metals from the deep sea floor

At the bottom of the ocean lie lumps of valuable metals such as copper, manganese, nickel and cobalt - materials crucial to accelerating the energy transition. A collaboration between five European countries called ‘Blue Harvesting,’ has designed and now tested a new collector that can gather these nodules from the deep sea bottom with minimal disturbance to the natural environment.

20 oktober 2022

Emissievrije en circulaire scheepvaart door verbetering batterij

Emissievrije en circulaire scheepvaart door verbetering batterij

De maritieme sector heeft batterijen nodig voor de overgang naar een emissievrije scheepvaart. NWO kent 4,2 miljoen euro toe aan twee onderzoeksprojecten van maritieme onderzoekers Henk Polinder en Andrea Coraddu. Beide gaan zich richten op de verbetering van het gebruik van verschillende batterijsystemen.

30 augustus 2022

Gabriel Weymouth appointed professor of Ship Hydromechanics

Gabriel Weymouth appointed professor of Ship Hydromechanics

Gabriel Weymouth has been appointed Professor of Ship Hydromechanics at the department of Maritime and Transport Technology as of 1st of September. Weymouth's research focuses on the development of fast, accurate, and robust computational fluid dynamic predictions and application of those techniques to the marine and maritime environment.

21 juni 2022

Nieuwe cavitatietunnel TU Delft moet bijdragen aan efficiëntere schepen en minder overlast

Nieuwe cavitatietunnel TU Delft moet bijdragen aan efficiëntere schepen en minder overlast

Deze week wordt aan de TU Delft de nieuwe cavitatietunnel geopend. Het onderzoek in deze faciliteit, officieel de Multi Phase FlowTunnel (MPFT), richt zich grotendeels op twee onderwerpen: enerzijds het probleem van cavitatie bij scheepsschroeven en anderzijds de mogelijkheden van luchtsmering bij schepen.

16 juni 2022

Carey Walters in diverse media

02 juni 2022

Rudy Negenborn in diverse media

30 mei 2022

NWO Perspectief-financiering voor project met ammoniak als brandstof voor zwaar transport

NWO Perspectief-financiering voor project met ammoniak als brandstof voor zwaar transport

De wereld is dringend op zoek naar alternatieven voor de fossiele brandstoffen die zoveel koolstofdioxide produceren en daarmee de wereldwijde klimaatverandering aanjagen. Een veelbelovend alternatief is ammoniak, dat als brandstof voor grote schepen en zwaar wegtransport zou kunnen worden gebruikt door een combinatie van brandstofcellen en interne verbrandingsmotoren.

07 februari 2022

Hans Hopman in diverse media

13 december 2021

Klaas Visser in diverse media

Het lijkt een ouderwetse stoomboot met twee hoge schoorstenen. In werkelijkheid zeilt het 154 meter lange vrachtschip SC Connector –met moderne voortstuwing op windenergie– de haven van Rotterdam binnen. „Een belangrijke ontwikkeling.”