SenseLab

Het SenseLab is een onderzoeksfaciliteit van de faculteit Bouwkunde en het Science Centre Delft. Initiator en oprichter van het SenseLab is professor Philomena Bluyssen, hoogleraar binnenklimaat.

Het SenseLab is de eerste onderzoeksfaciliteit van de TU Delft die ontwikkeld is met de bezoeker als centraal uitgangspunt. De wens is om de wetenschap en het publiek dichter bij elkaar te brengen door ze onderdeel te maken van echt wetenschappelijk onderzoek.

Het SenseLab bestaat uit vijf verschillende ruimtes waarbij elke ruimte een andere inrichting heeft en zich focust op de zintuigen. Bezoekers krijgen de mogelijkheid om in de vier testkamers een testje te doen met hun eigen zintuigen.

Achtergrond Informatie

Sneak Peek - Stappen

Stap 1 | Ontvang de bezoekers op het ingeroosterde tijdstip in bij de deur van het SenseLab

  • Als er geen bezoekers staan te wachten kun je op eigen initiatief rondvragen of men deze Sneak Peek wil volgen. Eventueel kun je mensen overhalen door ze een korte uitleg te geven van de Sneak Peek
  • Per ronde is er plek voor 11 personen, afhankelijk van de drukte kunnen sessies ingekort worden om de doorstroom te vergroten.

Stap 2 | Geef een korte introductie over het SenseLab en het actuele onderzoek van professor Philomena Bluyssen (Faculteit Bouwkunde)

Stap 3 | Verdeel de bezoekers in vier groepen, geef aan dat je een voor een uitleg komt geven over de ruimte en het proefje. Elke ervaring duurt ongeveer 5 minuten.

  • Geur: 2 personen
  • Thermisch Comfort: 1 persoon
  • Akoestiek: 4 personen
  • Licht: 4 personen

Stap 4 | Geurkamer

  • Door de grote witte knop te drukken gaat de ventilator voor een aantal seconden draaien
  • Laat de bezoekers aan de kokers ruiken voordat ze naar de materialen kijken, het raden van materialen is bijzonder lastig

Stap 5 | Thermisch Comfort

  • Bij deze demo is het van belang dat de orientatie en positie van de fysieke ruimte overeenkomt met de VR omgeving op het scherm. Als de VR ruimte verkeerd georienteerd is kan deze handmatig geroteerd worden met de twee Vive controllers. Dit doe je door op de grote ronde thumbpad te drukken. De orientatie van het raam moet overeenkomen met de warmte lamp en de ventilator. 
  • De bezoeker kan op het kruisje gaan staan en de bril opzetten.
  • Door naar de ramen te kijken gaan afwisselend de warmte lamp en de ventilator aan.

Stap 6 | Akoestiek

  • Plaats 2 bezoekers op de stoel voor het gordijn en 2 bezoekers op de stoel achter het gordijn
  • Als er geen geluid te horen is kun je dit starten door op play te drukken op de ipod
  • Er gaan verschillende geluiden spelen, per geluid verandert te perceptie van het geluid afhankelijk van de ruimte waar men zit
  • Vraag de bezoekers om na 2 minuten te wisselen van plek (galm kamer en gedempt)

Stap 7 | Licht

  • Plaats 2 bezoekers achter de tafel met het witte blad en 2 bezoekers achter de tafel met het bruine blad
  • Het licht verandert geleidelijk (duurt 4 minuten) van intensiteit en kleur
  • Vraag de bezoekers om rustig te blijven zitten en te observeren wat de de omgeving doet door de verandering in licht
  • Vraag de bezoekers om na 4 minuten van plek te wisselen zodat zij de verschillen van de omgeving ervaren.

Stap 8 | Bedank iederen en wijs er op dat er nog andere demonstraties en sneak peeks zijn. 

Niet vergeten | Vul de evaluatie in per demonstratie

  • Met jullie informatie kunnen we de informatie naar studenten en bezoekers verbeteren!

Evaluatie