Een 7 meter hoog roze origamikonijn is vanaf 30 mei zomaar de huiskamer van de stad in gehuppeld. Het dier is speciaal ontworpen voor het Delft Fringe Festival, door twee informaticastudenten van de TU Delft. “We waren “shocked” dat wij als informatica studenten het winnende idee hadden bedacht,” vertellen de Poolse Bartek Kotlicki en de Ierse Ben Provan-Bessell.

“Origami is iets wat me altijd heeft geïnteresseerd,” vertelt Ben. “Toen ik samen met Bartek aan het brainstormen was over de opdracht begon ik een aantal dieren te vouwen. Ons oog viel op het konijn, en we vroegen ons af of we daar geen kassa van konden maken. Zo is het idee ontstaan.”
Met eenzelfde hoogte als het standbeeld van Hugo de Groot en een roze huidje zal het konijn dit jaar voor het eerst een week lang het hoofdpaviljoen van Delft Fringe Festival vormen.

Van computers naar architectuur

Nu is in tijden van Corona weinig meer alledaags, maar Bartek en Ben besloten daar nog een schepje bovenop te doen door hun studie informatica voor een half jaar te verruilen met de studie bouwkunde. Ze kozen voor de minor Archineering. “Toen ik aan het uitzoeken was welke minor ik wilde volgen, zag ik een foto van iemand die een stoel aan het maken was. Ik dacht direct: dat ziet er leuk uit! Dat wil ik ook wel doen,” vertelt Ben.

“Ook gaf deze minor de mogelijkheid om veel creatiever bezig te zijn dan in onze eigen studie,” vult Bartek hem aan. “Dat was voor mij de doorslaggevende factor.

Ontwerpen én bouwen

Dat was het thema van de minor. Zoals de stoel die Ben tijdens zijn oriëntatie op een foto had gezien. De studenten kregen opeenvolgende ontwerpopdrachten waarmee ze hun architectuur kennis en skills steeds verder konden ontwikkelen. Pas halverwege de minor werd hun verteld dat de laatste opdracht daadwerkelijk voor het Delft Fringe Festival was.

“Het was echt een kans om even iets totaal anders te leren. We kunnen wel een beetje tekenen, maar we hebben natuurlijk geen architectuur skills en moesten wel direct een huis ontwerpen,” gaat Ben verder. “De eerste weken waren een geweldige leercurve en de docenten hielpen daar enorm bij.

“Dat is een groot verschil met onze eigen faculteit. Daar zitten we in volle collegezalen, met meer dan 400 man, op afstand van de docent. Hier bestond de groep maar uit zo’n 30 man en waren er niet één maar vijf docenten,” zegt Bartek. “En omdat de groep zo klein was, konden die docenten niet alleen vragen hoe het ging met ons project, maar ook hoe het ging met ons. Dat was een hele positieve en persoonlijke ervaring.”

Een open blik en vooral veel plezier maken

De minor bestond voor ongeveer de helft uit bouwkunde studenten. De andere helft van de studenten kwam van allerlei verschillende faculteiten van de TU Delft. “We hadden dan misschien niet de technische kennis over architectuur die de bouwkunde studenten hadden, maar we konden daardoor wel met een frisse blik naar de opdracht kijken,” vertelt Ben. “en we probeerden daarnaast met ons idee vooral veel plezier te maken.”

“En het was heel leuk om zo een half jaar in het hoofd van een architect te duiken. We begrijpen nu hoe architecten denken en hoe ze een probleem aanpakken.”

Dat de jongens snappen hoe architecten te werk gaan, blijkt natuurlijk wel uit hun ontwerp. Dat door de organisatie van het Delft Fringe Festival gekozen is tot winnaar vanwege zijn herkenbaarheid en het speelse karakter. De keuze om even heel wat anders te studeren pakte daarmee heel goed uit, want hun ontwerp staat een week lang in het hart van Delft.

Een toekomstige origami dierenfamilie

Naast het konijn, bestaat het originele ontwerp van Bartek en Ben ook uit andere origami dieren. “We experimenteerden daarna met verschillende dieren voor verschillende functies van het paviljoen. Een eend met gespreide vleugels werd het podium, kraanvogels de zitplaatsen en vlinderparasols vormen de verschillende ontmoetingsplaatsen door de stad,” geeft Bartek aan.

Op dit moment wordt alleen het konijn gerealiseerd. Het Fringe Festival heeft vanwege Corona niet voldoende geld om alle dieren te maken. Toch hopen de jongens dat hun konijn ooit bezoek gaat krijgen van alle andere dieren.

“Alle dieren samen zijn echt ontworpen als familie die je op meerdere plekken kunt plaatsen en waardoor de toeschouwer direct kan zien dat ze bij elkaar horen,” eindigt Bartek.

Na hun bachelor gaan de jongens waarschijnlijk terug naar Polen en Ierland, maar als het festival in de toekomst de mogelijkheid ziet om hun dieren familie uit te breiden komen ze zeker terug naar Delft om zelf een kijkje te nemen.