IDEE – een baanbrekend initiatief voor TU Delft Engineering Education

Vertaling van interview door Heather Montague

Click here to read this article in English.

Het Initiative on Innovation in Delft Engineering Education (IDEE) biedt wetenschappelijke medewerkers een vernieuwende mogelijkheid om aan de slag te gaan met universiteitsbrede onderwijsuitdagingen. In het kader van dit nieuwe programma van de TU Delft Teaching Academy is geld beschikbaar gesteld voor thematische multidisciplinaire onderzoeksprojecten gericht op het stimuleren van innovatie in engineering education binnen de studieprogramma’s van de TU Delft.

De oproep voor wetenschappelijke IDEE teamleden is open tot en met 7 April 2023

Wij zagen dat er behoefte is aan een plek waar [...] op wetenschappelijke wijze onderzoek wordt gedaan naar onderwijsinnovaties. We wilden bovendien een platform creëren waarop al die opgedane kennis terug te vinden is en ook gebruikt kan worden.

Annoesjka Cabo - Academic Director Teaching Academy

Identificeren van de onderwijs uitdagingen

De TU Delft heeft wereldwijd een naam hoog te houden in engineering education en scoort sinds jaar en dag hoog op internationale ranglijsten. Maar dat gaat volgens Annoesjka Cabo niet zonder slag of stoot. Zij is als directeur onderwijs aan de faculteit Elektrotechniek, Wiskunde en Informatica en academisch directeur van de Teaching Academy volop betrokken bij het onderwijs aan de TU Delft.  “Er zijn bepaalde onderwijskwesties waar iedereen op de universiteit tegenaan loopt", zegt ze. “Wij zagen dat er behoefte is aan een plek waar mensen aan deze uitdagingen kunnen werken, een plek waar op wetenschappelijke wijze onderzoek wordt gedaan naar onderwijsinnovaties. We wilden bovendien een platform creëren waarop al die opgedane kennis terug te vinden is en ook gebruikt kan worden.” 

In lijn met het Strategisch Kader van de TU Delft ontstond het idee voor het ontwikkelen van een initiatief voor evidencebased onderwijskundig onderzoek.  Het programma van € 4,2 miljoen, dat wordt ondersteund door het College van Bestuur, is het eerste in zijn soort aan de universiteit. Cabo vertelt dat er bijeenkomsten zijn gehouden met onderwijsdirecteuren van de TU Delft, betrokkenen van Teaching & Learning Services (TLS) en Onderwijs & Studentzaken en andere onderwijspartners als 4TU.CEE en LDE om specifieke uitdagingen te identificeren. Op basis daarvan werd een lijst met uitdagingen en prioriteiten opgesteld. Uiteindelijk bleken voor bijna iedereen drie kwesties bovenaan de lijst te staan, aldus Cabo.  Die drie vraagstukken liggen aan de basis van de thema’s die in het kader van de IDEE-projecten zullen worden onderzocht.

Thematische projecten

Het eerste thema binnen IDEE is: Studenten zijn verantwoordelijk voor hun eigen leerproces. De vraag die dit oproept is hoe je ervoor kunt zorgen dat de omstandigheden dusdanig zijn dat studenten zelf verantwoordelijkheid kunnen nemen. Het kan dan gaan om omstandigheden die gelden voor de studenten zelf, voor de docenten of voor het curriculum. Daarnaast gaat het erom dat studenten verantwoordelijkheid en autonomie ontwikkelen. Dit zijn cruciale competenties waarover ingenieurs moeten beschikken wanneer ze de arbeidsmarkt op gaan. Meer in het algemeen zegt Cabo: “Daarbij gaat het om echt nadenken over wat je wilt worden, hoe je je wilt ontwikkelen en wat voor persoon je wilt zijn als je klaar bent met de universiteit”. 

Het tweede thema draait om het Behouden van kennis en vaardigheden. Daarbij is de uitdaging om manieren te vinden om studenten in staat te stellen de kennis en vaardigheden die zij tijdens hun studie hebben opgedaan te onderhouden, zodat ze deze kunnen toepassen tijdens hun studie en in hun toekomstige loopbaan. Maar volgens Cabo gaat het daarnaast ook om het vasthouden van de studenten die naar de TU Delft komen. Ze wijst daarbij op de kenniskloof die er lijkt te zijn tussen de vooropleiding van studenten en hun eerste studiejaar, en tussen het eerste en tweede studiejaar. Deze kan ervoor zorgen dat studenten hun studie voortijdig afbreken. “Veel kennis bouwt voort op eerdere kennis", stelt ze. “Het is bijvoorbeeld niet zo handig als studenten al zijn vergeten wat ze in het eerste jaar leerden tijdens een bepaald wiskundevak als ze later vakken volgen die daarop voortborduren”.

Het derde en laatste thema heeft betrekking op Future Engineering Skills. In een snel veranderende wereld veranderen ook de vaardigheden waarover een ingenieur moet beschikken. Dit thema draait om nadenken over de vaardigheden die voor de toekomst nodig zijn, de integratie daarvan in (fundamentele) vakken en op de hoogte blijven van de meest geavanceerde engineering vaardigheden waaraan de maatschappij behoefte heeft. 

Elke faculteit en ieder programma heeft weer verschillende behoeften, dus het moet mogelijk zijn om dingen aan te passen

Annoesjka Cabo - Academic Director Teaching Academy

Multidisciplinair onderzoek 

Nu er een koers is uitgezet wil IDEE multidisciplinaire teams gaan samenstellen voor de verschillende onderwijsthema’s en didactisch-pedagogische uitdagingen. Voor al deze ‘themateams’ functioneert een wetenschappelijk medewerker van de TU Delft als teamleider. Alle teams krijgen ondersteuning van een postdoc, een promovendus en een onderwijsontwikkelaar. Ideaal zou zijn als de teams zouden bestaan uit mensen van verschillende faculteiten om de interdisciplinaire benadering te waarborgen, aldus Cabo. Het programma gaat in eerste instantie van start met drie themateams, maar er zijn plannen om dit de komende jaren uit te breiden naar vijf thema’s.
Volgens Cabo is een van meest unieke en vernieuwende aspecten van het programma dat de postdocs en promovendi, die worden gefinancierd met een beurs van het College van Bestuur, een achtergrond hebben in de onderwijspsychologie. “Dit zijn mensen van buiten die weten hoe dergelijk onderzoek moet worden uitgevoerd, wat heel interessant is", stelt ze. De eerste drie teams gaan in september 2023 van start. Ze hebben daarna vijf jaar de tijd om onderwijsinnovaties te ontwikkelen, te onderzoeken en te implementeren. De wetenschappelijke kwaliteit van het onderwijskundig onderzoek dat via IDEE wordt gedaan zal uiteindelijk worden gewaarborgd door een binnenkort aan te stellen wetenschappelijk directeur. 

Het onderwijs van de toekomst vormgeven

De onderzoeksteams hanteren een engineering design aanpak bij het verkennen van de verschillende thema’s. Dit houdt in dat ze een cyclisch proces doorlopen. Het begint met het identificeren van de vraagstukken, waarna een brainstormfase volgt om mogelijke oplossingen te vinden, op basis van al bestaande literatuur of onderzoeken. Vervolgens worden prototypes ontwikkeld die worden getest en geëvalueerd, waarna aanpassingen volgen op de innovaties die de toekomst van het Engineering Education aan de TU Delft vormgeven. “Het wordt een hele opgave om een raamwerk te bedenken dat universiteitsbreed kan worden geïmplementeerd, maar dat is wel het doel”, zegt Cabo. “Elke faculteit en ieder programma heeft weer verschillende behoeften, dus het moet mogelijk zijn om dingen aan te passen”.
Uiteindelijk wil IDEE een centre of expertise worden voor evidence-based innovaties in engineering education voor de studieprogramma’s van de TU Delft. Volgens Cabo zouden de teams idealiter wekelijks samenkomen voor een soort intervisie, waarbij ze hun bevindingen bespreken. Daarnaast kunnen programma’s of faculteiten die met een probleem worstelen op deze centrale plek terecht, in plaats van alles zelf op te moeten lossen. “Zo kunnen we ons onderwijs versterken en daarnaast programmadirecteuren bijstaan bij het vormgeven van curricula", stelt ze.

Volop kansen

Voor onderzoekers aan de TU Delft met een passie voor het verbeteren van het onderwijs biedt IDEE een unieke kans. “Het is veel lastiger om een beurs te krijgen voor onderzoek naar onderwijs als je geen onderwijskundige bent”, aldus Cabo. “Als je al een interesse of passie hebt voor bepaalde onderwijskundige vraagstukken, als je je impact van je onderwijs aan engineering studenten wilt vergroten, dan is dit een kans om daar op een wetenschappelijke manier mee aan de slag te gaan”. Ze voegt daar aan toe dat dit werk dan ook erkend wordt, in de zin dat er echt tijd voor vrij wordt gemaakt, met ondersteuning van onderzoekers, promovendi en een postdocs. 
Over haar visie op de impact van IDEE zegt Cabo: “Ik hoop dat het bijdraagt aan verbetering van het onderwijs dat we hier bieden en aan het versterken van het leren van de studenten. Ik kan me voorstellen dat dit leidt tot een verandering in de manier waarop we onderwijs geven, dat we niet gewoon blijven doen wat we de afgelopen honderd jaar hebben gedaan, maar dat er misschien een inclusievere manier van lesgeven ontstaat. En ik hoop ook dat hierdoor meer aandacht komt voor het belang dat we als universiteit hechten aan onderwijs. De uitdagingen blijven op ons pad komen en we moeten een plek creëren waar we het onderwijs van de toekomst gezamenlijk kunnen vormgeven”.

Voor mensen die zich bij IDEE zouden willen aansluiten staat tot en met 7 April een oproep voor wetenschappelijke teamleden open.

Meld je aan om een wetenschappelijk IDEE teamlid te worden

Als je al een interesse of passie hebt voor bepaalde onderwijskundige vraagstukken, als je je impact van je onderwijs aan Engineering studenten wilt vergroten, dan is dit een kans om daar op een wetenschappelijke manier mee aan de slag te gaan

Annoesjka Cabo - Academic Director Teaching Academy