Nieuw SURF-project van TBM gehonoreerd

Nieuws - 01 mei 2018 - Webredactie

Online onderwijs biedt kansen voor innovatie en kwaliteitsverbetering van het onderwijs en hoger studiesucces. Het ministerie van OCW stelt daarom subsidie beschikbaar voor een jaarlijkse stimuleringsregeling open en online onderwijs. TBM project ‘Game-based thesis preparation with peer review’ is een van de zeven gehonoreerde projecten binnen de pijler online onderwijs. In het project worden spelmechanismen ingezet bij peer review in de TU brede cursus ‘preparation MSc thesis’. Bertien Broekhans leidt het project inhoudelijk.

Over het project

In dit project wil de Technische Universiteit Delft het peerreview-proces inbedden in een game-based leeromgeving (GBL) om de ongewenste effecten zoals peer pressure en een gebrek aan vertrouwen in de kwaliteit van de peer review te beperken. De GBL kan een veilige leeromgeving zijn, waarin een community ontstaat van onderzoekers-in-spe. Veilig omdat studenten elkaar als avatar ontmoeten en zo, als anonieme “bekende”, zowel formele en informele feedback kan geven en krijgen van studenten en docenten. Door middel van spelmechanismen zoals een leaderboard en awards, worden een kritische houding, collegiaal en profes­sio­neel gedrag gestimuleerd en beloond. Studenten worden zich bewust van de kwaliteit van hun eigen review en die van anderen en er ontstaat vertrouwen in professioneel gedrag. Hierdoor krijgen de reviews meer­waarde voor de studenten.

Lees het volledige bericht op surf.nl