Groep Marcel Ottens werkt mee aan nieuw internationaal trainingsprogramma

Nieuws - 07 juni 2018 - Communication TNW

De onderzoeksgroep van Marcel Ottens gaat, als onderdeel van een groot Europees biofarmaceutisch consortium, deelnemen aan een Marie Curie International Training Network (ITN) van 4 miljoen euro. Binnen dit netwerk zullen 15 PhD-kandidaten worden opgeleid in wat ‘continuous biomanufacturing’ van proteïnemedicijnen genoemd wordt. Monoklonale antilichamen, die worden gebruikt voor de behandeling van kanker, zijn een voorbeeld van zulke op eiwitten gebaseerde geneesmiddelen. Vijf van de nieuwe promovendi worden in Delft opgeleid.

Continuous biomanufacturing is een relatief nieuwe en efficiënte methode voor de productie van biofarmaceutica op basis van eiwitten, waarnaar de vraag steeds groter wordt. De vooruitgang hierin wordt echter gehinderd door een tekort aan opgeleide ingenieurs en wetenschappers die dit soort processen kunnen ontwerpen en controleren. Dit nieuwe innovatieve opleidingsnetwerk moet deze leemte opvullen, om zo vooruitgang mogelijk te maken op het gebied van continuous downstream processing.

Het consortium van negen industriële partners, acht universiteiten, één onderzoeksorganisatie, een regelgevende instelling en een bedrijfsadviesbureau heeft dit nieuwe onderzoeks- en opleidingsprogramma ontwikkeld om de meest urgente onderwerpen in continuous downstream processing aan te pakken. Tijdens het programma verblijven de ingenieurs in opleiding aan verschillende deelnemende universiteiten en biofarmaceutische bedrijven. Na hun opleiding zullen zij de eersten van een nieuwe generatie allround bioprocess ingenieurs zijn die in staat zijn om innovatieve continue faciliteiten van de toekomst te ontwerpen voor de biotech-industrie in Europa.

Vijf van promovendi krijgen hun opleiding in Delft, bij de groep Marcel Ottens. De werving voor deze PhD-kandidaten gaat binnenkort van start.