Laatste nieuws

03 september 2021

Spinozapremie voor Lieven Vandersypen

Professor Lieven Vandersypen (TU Delft/QuTech) ontvangt dit jaar de Spinozapremie, de hoogste onderscheiding in de Nederlandse wetenschap.

02 september 2021

Sterker is niet altijd beter

In plaats van één sleutel en één sterk slot, gebruikt de biologie vaak tientallen of honderden zwakkere schakels om onderdelen aan elkaar te binden, zoals celmembranen. Dat maakt selectiviteit mogelijk en ook omkeerbaarheid: de binding kan ook weer ongedaan worden gemaakt. Onderzoekster Christine Linne en collega's van de Universiteit Leiden, de TU Delft en het Imperial College London signaleerden dit fenomeen voor het eerst met behulp van bolletjes of colloïden, en publiceerden 1 september in het tijdschrift PNAS.

02 september 2021

Investeer in synthetische kerosine

Op batterijen kun je niet meer dan een paar honderd kilometer vliegen. De overheid moet daarom investeren in synthetische kerosine, betogen Paulien Herder, Joris Melkert en Henri Werij van de TU Delft.

30 augustus 2021

Catch me if you can: een revolutionaire methode om een enkel eiwit te bestuderen

Onderzoekers van de technische universiteiten van Delft en München hebben een nieuw type moleculaire val ontwikkeld dat een afzonderlijk eiwit urenlang op zijn plaats kan houden voor gedetailleerd onderzoek – een miljoen keer langer dan voorheen mogelijk was.

26 augustus 2021

Nieuw CRISPR-Cas systeem knipt virus RNA

Onderzoekers uit de groep van Stan Brouns (Technische Universiteit Delft) hebben een nieuw CRISPR-Cas systeem ontdekt dat RNA knipt. De studie wordt gepubliceerd op 26 augustus in Science en zal naar verwachting veel mogelijkheden gaan bieden voor het ontwikkelen van nieuwe toepassingen in het genetisch onderzoek en biotechnologie.

06 augustus 2021

Nieuwe gistsoort kan biotechnologie verduurzamen

Normaal gesproken hebben gisten zuurstof nodig om zich te delen. Maar onderzoekers van de TU Delft zijn nu op een heel bijzondere gistsoort gestuit, die in staat is om snel te groeien zonder zuurstof. Hoe? Door een essentieel onderdeel van de normale gistcel door een surrogaat-molecuul te vervangen. In theorie kan deze ontdekking de industriële productie van bijvoorbeeld bier en biobrandstoffen door gisten duurzamer en efficiënter maken. De resultaten uit deze studie zijn gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift PNAS.

03 augustus 2021

Update Olympische Spelen: vier medailles voor onze topsporters

Wat hebben onze topsporters prachtige prestaties geleverd! In totaal zijn maar liefst vier medailles gewonnen. Roos de Jong (roeien) en Annete Duetz (zeilen) hebben beiden brons behaald en Stef Broenink (roeien) en Ellen Hogerwerg (roeien) hebben een zilveren medaille gewonnen. Ook de andere topsporters mogen trots zijn op hun resultaten. Laila Youssifou (roeien) heeft een zesde plek behaald. Victoria Pelova (voetbal) heeft drie wedstrijden mogen spelen, waarin zij twee doelpunten heeft gescoord. Justen Blok ( hockey) was als reservespeler mee, maar heeft toch zijn speelminuten gekregen.

29 juli 2021

Kick-starting supersonic waves in antiferromagnets

23 juli 2021

Het verhaal achter de posters in het Mekelpark

Als je tussen 14 en 18 juni op de campus bent geweest, dan heb je ze vast gezien: een lange serie posters in het Mekelpark die het brede spectrum van Systems Engineering laten zien. Van ‘fast food delivery drones’ tot bionische kwallen die het zeeleven monitoren. Maar waar kwamen die posters vandaan?

19 juli 2021

Chirlmin Joo benoemd tot hoogleraar

Het College van Bestuur van de TU Delft heeft besloten Chirlmin Joo (afdeling Bionanoscience) te benoemen tot bijzonder hoogleraar Single Molecule Biophysics.

Blijf op de hoogte