Laatste nieuws

14 maart 2024

Baanbrekend nieuw MasterPlus programma in optica en fotonica

13 maart 2024

TU Delft presenteert de negen Beste Klimaat- en Energiepublicaties

07 maart 2024

Ballontelescoop GUSTO landt op Antarctica na recordvlucht

Na een recordvlucht van 57 dagen, 7 uur en 38 minuten boven Antarctica voltooide NASA’s ballontelescoop GUSTO haar missie met een parachutelanding op het ijs. De missie was ontworpen voor 55 dagen in de lucht. GUSTO heeft spectra verzameld van gas- en stofwolken in onze Melkweg en een naburig sterrenstelsel met ver-infrarood camera’s, ontworpen door SRON en TU Delft.

29 februari 2024

Platform voor onderzoek en geneesmiddelen ondersteund door ERC-subsidie

DNA kan niet alleen erfelijke informatie opslaan, het kan zich ook opvouwen tot een sleutel die functies in specifieke eiwitten ontgrendelt. Zulke DNA-sleutels, 'aptameren' genoemd, zijn zeer gewild als nieuwe medicijnen en tools in biologisch onderzoek. Delftse onderzoekers ontwikkelden een techniek om de juiste DNA-sleutel te vinden tussen de ontelbare mogelijke structuren van aptameren. De European Research Council heeft hun idee nu beloond met een Proof-of-Concept subsidie.

19 februari 2024

Delftse onderzoekers zetten volgende stap naar betere batterijen met breed beschikbare materialen op basis van Na-ionen

Delftse onderzoekers ontwikkelen batterijen die sneller kunnen opladen, stabielere opslag bieden en van duurzame materialen worden gemaakt die goed beschikbaar zijn. Hiermee bieden ze een goedkoper alternatief voor lithium-ion batterijen die bestaan uit zeldzame materialen en een hoge CO2 footprint hebben.

15 februari 2024

Een nieuw ontwerp om quantumcomputers te upgraden

Een quantumcomputer maken die krachtig genoeg is om problemen op te lossen die met huidige computers onoplosbaar zijn: dat blijft een grote uitdaging voor quantumfysici. Een goedwerkende quantum-simulator - een specifiek type quantumcomputer - zou kunnen leiden tot nieuwe ontdekkingen over hoe de wereld werkt op de kleinste schaal. Quantumwetenschapper Natalia Chepiga van de TU Delft heeft een gids ontwikkeld om deze machines zodanig te upgraden dat ze zelfs de complexere quantumsystemen kunnen simuleren. Het onderzoek is nu gepubliceerd in Physical Review Letters.

13 februari 2024

Volledig menselijke eiwit identificeren met nieuwe techniek

In een studie gepubliceerd in Nature Nanotechnology presenteren wetenschappers van de TU Delft een nieuwe techniek om eiwitten te herkennen. Eiwitten vervullen essentiële functies in onze cellen en spelen een cruciale rol bij ziekten zoals kanker en COVID-19-infectie. De onderzoekers identificeren eiwitten door de vingerafdruk uit te lezen, om deze vervolgens te vergelijken met patronen in een databank. Met deze technologie kunnen onderzoekers volledige eiwitten identificeren terwijl ze intact blijven, zodat de informatie bewaard blijft. De ontwikkeling helpt om de mechanismen achter verschillende ziekten bloot te leggen, en maakt het mogelijk om eerder diagnoses te stellen.

13 februari 2024

Onthulling van plaquette en muurschildering op geboorteplek Antoni van Leeuwenhoek

In 2023 was het 300 jaar geleden dat Antoni van Leeuwenhoek op 91-jarige leeftijd overleed. Hier werd vorig jaar in Delft en daarbuiten uitgebreid bij stilgestaan. Ook TU Delft herdacht de vader van de microbiologie op allerlei manieren, waaronder met de podcast “Een wereld vol geheimen”. Het verhaal van Antoni van Leeuwenhoek verdient natuurlijk een groot publiek. Daarom liet de Koninklijke Nederlandse Vereniging Voor Microbiologie (KNVM) vorig jaar een muurschildering en plaquette maken op de plek waar het geboortehuis van Antoni van Leeuwenhoek heeft gestaan, tegenwoordig basisschool ‘De Oostpoort’.

12 februari 2024

Robuust reactorontwerp om de productie van biomoleculen te vereenvoudigen

TU Delft en Delft Advanced Biorenewables (DAB) zijn bezig met de lange termijnontwikkeling van een goedkope en robuuste geïntegreerde bioreactor speciaal voor de productie van biobrandstofprecursoren en chemische en andere bouwstenen die een gemeenschappelijk 'olieachtig' gedrag hebben van niet mengbaar zijn met waterige fasen zoals fermentatiebouillon. Het onderzoek van Rita da Costa Basto richtte zich op de belangrijke elementen van het geïntegreerde productieproces van koolwaterstoffen via de fermentatieve route zoals coalescentie en fasescheiding. Zij promoveerde op dit onderwerp op donderdag 11 januari 2024 in Delft.

01 februari 2024

New network to build the first realistic thermomagnetic generator for waste heat recovery

TU Delft leads HEAT4ENERGY, a European consortium, dedicated to develop thermomagnetic devices and novel materials to harvest heat from data centres, food, pulp and paper industries and convert this waste heat to electricity. This project ticks all the boxes: energy transition, decarbonising, low and high power devices for conversion of waste heat to electricity, energy storage, finding alternatives for critical raw materials, developing new materials and most important of all: training of a next generation of European experts.

Blijf op de hoogte