Vliegend ‘testbed’ voor elektrisch/hybride vliegen geland op Teuge

Nieuws - 09 september 2019

Vrijdag is op Teuge Airport de Cessna 337F Skymaster geland die in het kader van het Dutch Electric Aviation Centre Teuge (DEAC) omgebouwd zal worden tot een elektrisch vliegtuig. Ook de faculteit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek van de TU Delft is hierbij betrokken. Zo gaan onderzoekers en studenten van de faculteit het toestel gebruiken als testvliegtuig voor onderzoek naar elektrisch/hybride vliegtuigen. Ze zullen daarbij onder meer kijken naar geluid, aerodynamica en de mogelijkheden om op waterstof te vliegen.

Elektrisch-hybride vliegen is een van de routes voor het verduurzamen van de luchtvaart die door de TU Delft worden onderzocht. De TU Delft heeft de ambitie een voortrekkersrol te spelen bij het volledig emissieloos maken van de luchtvaart. De universiteit pleit dan ook samen met partners als het NLR, GKN Fokker, TNO en het KNMI voor een nationaal onderzoeksplan duurzame luchtvaart.

Lees het persbericht van DEAC.